Aproape jumătate (46%) dintre succesorii proprietarilor de afaceri din lume anticipează schimbări majore ale modelului de business în pieţele în care operează, în următorii doi-trei ani, dar mai mult de jumătate recunosc că organizaţiile lor au cel mult competențe parțiale pentru a face față provocărilor, sau nu au deloc, potrivit studiului Deloitte NextGen 2017.
Ca urmare, 27% dintre viitorii proprietari de afaceri se aşteaptă să piardă cotă de piaţă în favoarea noilor intraţi.
Două mari provocări stau în faţa companiilor de familie:
leadership-ul şi structurile de guvernanţă se concentrează prea mult în jurul managementului, respectiv ale familiei
şi
gradul de competenţă a angajaţilor este insuficient pentru a face față mediului și schimbărilor (17% nu au competenţa necesară, iar 35% o au doar parţial).
Pentru generaţia următoare, care va prelua frâiele afacerilor de familie, provocările cele mai mari sunt cele interne, care țin de relațiile de familie (24% dintre cei 268 participanți la sondajul Deloitte) și succesiunea (14%), dar și schimbările turbulente ale pieţei (20%).
„Tendințele pe termen lung, determinate de politica publică și ratele exponențiale de schimbare în infrastructura digitală modifică fundamental mediul de afaceri global. Rupem cu trecutul mai repede decât oricând, ceea ce pare să fie în contradicție cu tradiția multor afaceri de familie, bazată pe longevitate, durabilitate și, abia în cele din urmă, pe predarea ștafetei conducerii către generația următoare. Astăzi, afacerile înseamnă agilitate, inovație și digitalizare. Toate ipotezele existente sunt contestate. Întreprinderile de familie trebuie să se provoace pe ele însele – și asta este o responsabilitate importantă pentru generația următoare”, spune Mennolt Beelen, lider EMEA Family Business la Deloitte.
Studiul remarcă faptul că generaţia următoare de lideri ai companiilor deţinute de familii sunt conștienți de aceste provocări, ca și de dificultatea de a le răspunde.
Analiștii Deloitte au intervievat 268 de companii deţinute de familii din Europa, Orientul Mijlociu și Africa privind creşterea, strategia şi viteza cu care pieţele se schimbă în zilele noastre.