Aplicarea Legii falimentului personal S-A AMÂNAT, iar creşterea RCA a fost limitată la 50% faţă de iunie 2015

faliment_57264400

Doua vesti interesante inainte de Craciun ne diversifica si ne deturneza atentia de la pregatirile traditionale sfarsitului de an.

Prima este ca aplicarea Legii privind insolvenţa persoanelor fizice va fi amânată până în decembrie 2016, potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă adoptată miercuri de Guvern. Guvernul a adoptat, miercuri, ordonanţa de urgenţă pentru prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr.151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice, astfel încât aceasta ar urma să fie aplicată abia din decembrie 2016. Legea privind procedura insolvenţei persoanelor fizice prevede ca orice cetăţean aflat în incapacitate de plată a datoriilor, nu din vina sa, să îşi poată reeşalona datoriile, pe baza unui plan de redresare financiară, pe o perioadă de cinci ani.

Dan Suciu a subliniat că, deşi “nu a dorit să amâne aplicarea legii, Guvernul a fost nevoit” să recurgă la această soluţie din cauza faptului că etapele procedurale pentru punerea în practică a actului normativ nu au fost parcurse, iar normele metodologice nu au fost gata. “S-a ajuns în această situaţie deoarece niciunul dintre paşii prevăzuţi de lege nu a fost parcurs. (…) Erau termene foarte clare legate de aceşti paşi”, a declarat Suciu.

Prin măsura aprobată de guvern, se asigură timpul necesar pentru procesul de consultare publică asupra normelor de aplicare a legii, iar ulterior, pentru adoptarea lor de către Guvern, se precizează într-un comunicat de presă. De asemenea, se prelungeşte perioada în care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului are sarcina să înfiinţeze cele 42 de Comisii de insolvenţă la nivel teritorial şi Comisia de insolvenţă la nivel central, cu scopul de a avea un sistem naţional care să asigure corectitudinea şi transparenţa în materia insolvenţei persoanei fizice. ANPC va organiza concursurile pentru angajarea personalului din cadrul Comisiilor de insolvenţă şi va face demersurile pentru dotarea spaţiilor în care vor funcţiona Comisiile de insolvenţă.

Potrivit legii, cei care îşi declară falimentul personal sunt protejaţi astfel de executarea silită. Toate cheltuielile datornicului vor fi însă verificate de un administrator judiciar. Persoanele condamnate pentru evaziune fiscală, dar şi de cei care au ajuns în insolvenţă în mod fraudulos ori au acumulat datorii noi prin achiziţii costisitoare nu pot beneficia de prevederile acestei legi. Legea a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis la 18 iunie 2015 şi urma să intre în vigoare la finalul anului, însă normele de aplicare a actului normativ nu au fost adoptate încă. De asemenea, CSM a cerut o amânare pe motiv că nu există suficient personal care să analizeze dosarele celor care solicită declararea falimentului personal.

A doua veste se refera la protocolul încheiat între transportatori şi ASF: Creşterea RCA a fost limitată la 50% faţă de iunie 2015

Reprezentanţii transportatorilor, ai companiilor de asigurări şi ai Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) au încheiat un protocol care limitează creşterea RCA la 50% faţă de nivelul din iunie, potrivit Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).
“În urma negocierilor între reprezentanţii ASF, cei ai transportatorilor din România şi companiile de asigurări, s-a semnat ieri, 22 decembrie 2015, un protocol care prevede limitarea creşterii RCA la maximum 50%, luându-se ca termen de referinţă tarifele practicate în iunie 2015. La întâlnire au participat şi reprezentanţi de la Ministerul Finanţelor, Consiliului Concurenţei şi preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu Negriţoiu. Până la sfârşitul anului trebuie să se facă modificările pentru normele RCA, în sensul celor discutate. Protocolul de înţelegere prevede excluderea Cărţii Verzi de la calculul daunalităţii, pentru transportul local, în comun”, arată COTAR, într-un comunicat.

Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, a declarat că protestatarii vor continua protestele în cazul în care celelalte revendicări nu vor fi soluţionate.

“Am căzut de acord să acceptăm o creştere de până la 50% a poliţei RCA şi să luăm ca preţ de referinţă luna iunie 2015. Pe termen lung, s-a ţinut cont de toate propunerile noastre, inclusiv pentru modificarea Legii 136/1995 începând cu ianuaie 2016. Noi am cerut mai multe modificări şi aşteptăm să fie respectate. Cerem, de asemenea, armonizarea legislaţiei din România cu cea europeană, astfel încât să se poată încheia poliţe de asigurare pe orice perioadă de timp, nu obligatoriu pe 6 sau 12 luni, potrivit legislaţiei actuale. De asemenea, să existe posibilitatea suspendării plăţii poliţiei RCA, în cazul în care autovehiculul este imobilizat. Mai cerem ca achitarea poliţei RCA să fie făcută în mod individual, pe Codul Numeric Personal al conducătorului auto, iar plata despăgubirilor să se facă mai rapid. Dacă nu se vor pune în aplicare cele convenite la întâlnirea de ieri, vom continua protestele, din luna februarie, la nivel naţional, cu sute de mii de maşini în stradă”, a afirmat Ştefănescu.

Pentru a nu mai fi luată în calcul Cartea Verde pentru transportatorii locali, ASF urmează să modifice o normă internă prin care va lega majorarea de rata daunalităţii, astfel încât în final creşterea să fie limitată la 50%, conform sursei citate.

Transportatorii au organizat săptămâna trecută un protest la Bucureşti, blocând cu mii de taxiuri, camioane, autobuze şi microbuze Piaţa Victoria şi Şoseaua Kiseleff, principala nemulţumire fiind legată de creşterea tarifelor RCA. Altă solicitare a vizat eliminarea supraccizei.

Reprezentanţii transportatorilor au discutat la Guvern cu vicepremierul Vasile Dâncu, ministru al Administraţiei, şi după întâlnire au declarat că vor continua discuţiile privind RCA şi că este posibil să reia protestele, în lipsa unor soluţii, arătându-se dezamăgiţi, totodată, că supraacciza va rămâne în vigoare anul viitor.

Transportatorii au susţinut că preţul poliţelor RCA ar fi putut creşte cu până la 400%, ajungând astfel la valori mai mari decât ale autoturismelor asigurate.

În replică, asigurătorii afirmă că transportatorii rutieri generează companiilor de asigurări pierderi mari pe segmentul RCA, 37 din 100 de vehicule asigurate fiind implicate într-o daună pe parcursul unui an, potrivit Uniqa, faţă de 6 din 100 în cazul persoanelor fizice, iar valoarea despăgubirilor este mult mai mare.

“În acest moment, în portofoliul UNIQA Asigurări există 19 dosare de daună aferente segmentului RCA transportatori cu valori individuale ce depăşesc 1 milion RON per eveniment, iar cumulat înregistrează 18 milioane euro. Această sumă reprezintă aproximativ valoarea portofoliului de prime RCA generat de UNIQA în 2015”, arăta luni compania, într-un comunicat.

Compania menţiona că 78% dintre evenimente au loc în afara României (în cazul persoanelor fizice ponderea fiind de 5%), iar numărul de daune cu valoare mare pe Carte Verde creşte în fiecare an. Daunele care au loc în străinătate au valori de trei ori mai mari decât cele din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

× 2 = 10