O aplicație destinată utilizatorilor de panouri solare pentru a controla și folosi eficient energia, o alta care ar ajuta persoanele prinse sub dărâmături în cazul unui cataclism și una care i-ar avertiza pe fermieri despre fenomenele meteo care le-ar putea distruge culturile au fost declarate câștigătoare la Cluj, la NASA Space Apps Challenge 2017.
Competiția națională din cadrul celui mai mare hackathon la nivel mondial, NASA Space Apps Challenge 2017, a avut loc simultan în București, Cluj-Napoca și Timișoara, în perioada 29-30 aprilie. La Cluj, evenimentul se află la a doua ediție, prima având loc în 2016.
‘La aceasta a doua ediție am reușit să avem peste 100 de înscriși. Au fost peste 200 în toată țara. În Cluj, au fost cei mai mulți, aici fiind a doua ediție. Au fost 11 echipe’, a spus Cristian Dascălu, organizatorul hackathon-ului.
Ideile au fost grupate pe teme precum ‘Dicționarul Pământului’, ‘Pământul, Planeta noastră’, ‘Unde este apa?’, ‘Unde este răsăritul?’, ‘Trăiește inteligent’ sau ‘Pilots plus’ (n. r. — pentru industria aeronautică).
Una dintre echipe, care s-a clasat între câștigători, a descris ideea unei aplicații care să-i ajute pe cei care și-au instalat panouri solare să determine cantitatea de energie pe care o dau acestea într-o zi și astfel să o poată folosi judicios, în funcție de vreme.
‘Aplicația se numește Icarus, de la personajul din mitologia greacă care a zburat prea aproape de soare cu aripi de ceară și i s-au topit. Este despre energia solară. Ce am vrut noi să facem este o aplicație pentru omul obișnuit, nu pentru cei care lucrează în industrie, să înțeleagă mai bine la ce capacitate sunt panourile solare, ce pot face cu ele și să aibă și un instrument să monitorizeze consumul’, a explicat Ionuț Balazs, membru al echipei câștigătoare.
Partea de monitorizare, a spus el, este foarte utilă și în proiectele NASA, adică într-un mediu cum ar fi planeta Marte, în care furnizarea energiei ar fi făcută doar cu panouri solare.
‘Tu știi care este out-put-ul de la panouri (n. r. — energia e care o dau) și trebuie să îți planifici o zi pentru șase persoane care stau în acel habitat, să facă toate activitățile’, a mai spus Balazs.
Aplicația se poate instala pe telefon sau pe calculator și poate folosi informațiile despre vreme oferite de un site specializat.
O altă aplicație este a unui grup de tineri care au o firmă de IT în Cluj. Ei au dezvoltat un program care ar ajuta la găsirea supraviețuitorilor unor cataclisme — alunecări de pământ, cutremure etc. — sub dărâmături.
‘Noi am venit cu un sistem care monitorizează evenimentele de alunecări de teren de pe tot globul, folosind datele de la NASA, iar în momentul în care tu, ca și utilizator, ești într-o zonă de pericol, o să primești o notificare — deci telefonul tău o să facă bip, bip, bip și tu trebuie să o oprești. Dacă poți în 10 secunde să o oprești, înseamnă că nu ești prins în dărâmături și viața ta nu este în pericol. În momentul în care accesezi aplicația, ai două opțiuni: sunt ok sau nu sunt ok, pentru că s-ar putea să fiu conștient, dar grav rănit. Și dacă sunt ok pot să dau o mână de ajutor și atunci pot să văd, pe o hartă, unde sunt oameni în jurul meu care sunt prinși sub dărâmături’, a explicat Aurelian Cotuna.
Cea de a treia aplicație, care a câștigat și premiul publicului la Cluj, are ca scop ajutarea micilor fermieri, care să fie avertizați de pericolul ca înghețul sau vremea rea să le strice recolta, în funcție de tipul acesteia și de fenomenul meteo.
‘Noi ne-am propus prin această aplicație anunțarea din timp, cam cu patru zile înainte, a micilor fermieri cu privire la situațiile meteo care le pot provoca daune în culturi — dacă dă înghețul, dacă nivelul radiațiilor ultraviolete este prea mare’, a precizat Robin Molnar.
Aplicația ar oferi și recomandări fermierilor, ce să facă în fiecare caz, în funcție de ceea ce cultivă și pe ce suprafață.
Alertarea celor care se înscriu în sistem s-ar putea face prin notificări de tip sms sau mail, deoarece se dorește includerea unor sfaturi practice și tehnice.
Competiția s-a adresat unui public cu nivel de experiență variat și din diverse domenii, de la elevi, studenți și programatori, la oameni de știință, profesori, tehnologi, artiști, designeri, ingineri, storytellers sau antreprenori.
Hackathon-ul a durat 48 de ore, iar ideile câștigătoare, desemnate de juriile locale, pentru fiecare oraș în parte, vor fi trimise mai departe spre evaluare juriului internațional. Învingătorii vor fi invitați la o lansare NASA.
De la începuturile sale în 2012, International Space Apps Challenge a devenit cel mai mare hackathon (concurs de programare) la nivel mondial. În fiecare an, mii de participanți din diverse domenii indiferent de nivelul de experiență, colaborează pentru a dezvolta soluții inovative, open-source, la probleme cu impact global, legate atât de explorarea spațială cât și de nevoile sociale planetare, folosind seturi de date puse la dispoziția publicului de către NASA. Soluțiile rezultate variază de la aplicații mobile la jocuri, hardware și multe altele.