Bertrand Piccard a realizat prima traversare a Oceanului Atlantic cu avionul solar

imageResize

Pentru prima oară în istoria aviației, un avion alimentat cu energie solară a traversat Oceanul Atlantic. Zborul de trei zile a luat sfârșit joi, la Sevilla, în sudul Spaniei, relatează AFP.

“Este prima traversare a Atlanticului cu un avion solar”, a spus pilotul Bertrand Piccard, epuizat și încântat, sperând că șefii de guverne vor regăsi “spiritul de pionierat” necesar promovării energiilor regenerabile.

Avionul experimental Solar Impulse 2 a aterizat la 07h38 (05h38 GMT), punând capăt celei de-a 15-a etape a înconjurului lumii realizat în exclusivitate cu energie solară, după 71 de ore și opt minute de zbor fără întrerupere. “Nu a fost un zbor ușor, a trebuit să îmi croiesc drum printre nori, să trec deasupra lor, să fac față turbulențelor”, a declarat pentru AFP pilotul de 58 de ani într-o convorbire telefonică. El a spus că s-a gândit mult la aviatorul american Charles Lindbergh, un alt pionier al aviației, care a traversat prima oară Atlanticul, între New York și Paris, fără escală, în 1927.

Piccard a traversat deja de două ori oceanul Atlantic în balon, iar tatăl său a făcut același lucru cu un submarin.

Solar Impulse 2 a decolat luni din new York, la 02h30 (06h30 GMT).

“Bravo, este minunat să vezi așa ceva”, i-a spus pilotului Albert de Monaco, unul dintre cei care patronează expediția, de la centrul de control al avionului din principat, unde inginerii și tehnicienii se îmbrățișau, bucuroși că au participat la această aventură.

La sosirea sa în capitala andaluză, avionul a fost salutat de un grup de avioane de vânătoare și patrula aeriană a armatei spaniole. “Am ajuns în mijlocul unui miting aerian, a fost extraordinar, m-a ajutat să rămân treaz!”, i-a spus Piccard prințului de Monaco. După aterizare, pilotul a spus, ca un slogan, “Viitorul este curat și începe acum!”, lăudând eficiența noilor tehnologii curate pentru păstrarea resurselor naturale ale planetei.

Proiectul este finanțat prin parteneriate cu firme private sau donații ale unor persoane particulare. Avionul urmează să mai facă o escală în Egipt, întorcându-se apoi în Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite), de unde a plecat în 9 martie 2015. Pentru înconjurul Pământului, Bertrand Piccard și compatriotul său, Andre Borschberg, alt aventurier și militant pentru energii curate, se schimbă la maneta avionului. Borschberg este cel care a pilotat aparatul în cel mai lung zbor al său, de la Nagoya (Japonia) și arhipelagul Hawai din Pacific: 6.437 de kilometri în cinci zile și cinci nopți, cel mai lung zbor din istoria aviației.

Cântărind numai 1,5 tone, dar la fel de întins ca un Boeing 747, aeroplanul din fibră de carbon este supranumit “avionul de hârtie”. El zboară cu o viteză medie de 50 de kilometri pe oră datorită bateriilor care înmagazinează energia solară captată de circa 17.000 de celule instalate pe aripi.

Cei doi aviatori au anunțat joi crearea unui Comitet internațional pentru tehnologii curate, al cărui rol va fi să devină “un interlocutor credibil pentru toți cei care vor să știe cum să utilizeze aceste tehnologii”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

79 − 71 =