Ce cumpără românii din magazine

 

Concluzii după evenimentul dedicat comerţului modern şi online. În perioada 25 – 26 octombrie, la hotel Sheraton din Bucureşti, a avut loc o nouă ediţie a conferinţei retailArena REthink retail, unul dintre cele mai importante evenimente dedicate comerţului modern şi online din acest an. Revista Retail-FMCG.ro a fost partener media al evenimentului.

Ce cumpără românii din magazine

Conform unui studiu GfK prezentat la RetailArena, coșul de cumpărături al românilor conține mâncare proaspătă (26%), packed food (25%), băuturi (25%), lactate (12%), iar produsele pentru îngrijirea casei reprezintă 9% din totalul coșului. Anul precedent, băuturile depășeau mâncarea proaspată.

De asemenea, conform aceluiaşi studiu, magazinele de proximitate cresc în pondere, ajungând la un procent de 3,3% din total retail FMCG, în timp ce discounterii dețin 11,3% din piaţă, iar Supermarket-urile și Hipermarket-urile stagnează, la 16,1% și respectiv 27,1%.

În plus, tehnologia are un impact destul de mare, 60% dintre tineri cercetează online înainte de a cumpăra, iar unul din zece o fac chiar din fața raftului, pe mobile. În schimb, până în 2020, iBrains, tinerii acre nu au încă putere de cumpărare, vor fi extrem de importanți, 93% dintre părinții acestora spun deja că deciziile de cumpărare sunt influențate de aceștia.

Conform unui studiu iSense Solutions prezentat la RetailArena, magazinele fizice sunt preferate de către românii de peste 18 ani într-o proporție de 95%, în timp ce membrii generațiilor milenială și Z ies din casă pentru a face cumpărături în proporție de 90%.

În cazul produselor nealimentare, ponderea magazinelor fizice este mult mai scazută – 62% în cazul românilor peste 18 ani și 52% în cazul generațiilor millennial și Z.

„Noile generaţii, ai căror membri au vârste cuprinse între 18 și 34 de ani, au luat contact cu tehnologia mult mai devreme decât cei cu vârste peste 34 de ani, iar cei care vin din urmă au acest contact încă și mai devreme.

Pentru viitoarele magazine online, sfatul nostru este să se concentreze și pe categoriile pe care românii preferă încă să le cumpere din magazinele fizice. Vă recomand să comunicați avantajele cumpărăturilor online și anume posibilitatea de a compara mai multe produse similare fără a fi nevoie să colinzi tot orașul pentru asta, avantajele principale fiind comoditatea, rapiditatea crescută a achiziției și varietatea mai mare a produselor”, a declarat Oana Ilie, research manager iSense Solutions.

Black Friday la Flanco – în perioada 27 octombrie – 19 noiembrie – reduceri de până la 80% în cele 123 de magazine din toată țara și online, pe www.flanco.ro

Suma medie cheltuită de români în magazinele fizice este de 135 de lei pentru o sesiune de cumpărături, în timp ce în cazul achizițiilor făcute online, această sumă este mai mare, respectiv 175 de lei. Prețul rămâne cel mai important criteriu în privința deciziei de achiziție, indiferent dacă aceasta este făcută online sau offline, caracteristicile produsului vin pe locul al doilea și sunt urmate, în ordine, de termenul de valabilitate, marca, materialele sau ingredientele conținute și aspect.

La evenimentul retailArena a participat în calitate de speaker și Feliciu Paraschiv, fondator Paco Supermarkets, o rețea de 10 magazine din județul Vrancea. Acesta a declarat că clienții din mediul rural sunt mai rezervați și au o disponibilitate mult mai mică de cumpărare.

„Totodata, clientul din Romania este foarte ciudat, pentru ca am remarcat in cosul lui produse premium si low, un produs bio langă un produs plin de chimicale”, a mai spus Feliciu Paraschiv.

Referinduse la franciza LaDoiPasi, Violeta Luca, retail director Metro Cash & Carry Romania, a declarat: „Pe partea de B2C, deoarece avem în piață franciza LaDoiPași, pe care am relansat-o de curând și în care investim, avem planuri ambițioase în acest sens, acolo am desenat un model de convenience store împreună cu partenerii noștri care este diferențiat în funcție de locația în care este magazinul.

Dacă vorbim de urban, rural, rezidențial sau magazine de trafic, fie punem servicii de plăți, servicii de scos bani de la ATM, poștă sau de comenzi online, fie aducem o amprentă locală, servicii și produse locale. Cred că ce ne rezervă viitorul este o combinație din ce în ce mai stransă între online și offline.”

Black Friday pentru retaileri

Retailerii prezenți a doua zi la evenimentul RetailArena consideră că evenimentul Black Friday reprezintă o perioadă cu un nivel foarte ridicat de presiune într-un timp foarte scurt.

Astfel, Marius Costin, country manager PayU Romania, a remarcat că panta de creștere a vânzărilor retailerilor este direct proporțională cu dimensiunea vârfului de vânzări din Black Friday, creând astfel engagement pentru tot anul viitor.

„De Black Friday vom avea oferte de sezon, care să ajute clienții noștri să maximizeze profitabilitatea. Metro mizează pe „buy more, pay less”, am setat mai multe nivele de achiziție care le permit clienților să plătească mai puțin pentru achiziții mai mari. Vrem să ajutăm clienții să își crească businessul, așa că le oferim preț mic și predictibil.”, consideră Violeta Luca.

Violeta Luca, retail director Metro Cash & Carry Romania, consideră că magazinul viitorului nu va fi pentru mass market, ci va fi pentru o zonă mai nișată.

„Avem 2 piloni. Cel principal de B2B, în care în magazinele cash&carry am adăugat un canal de distribuție pentru a adresa piața multichannel. Vedem din ce in ce mai mult cum clienții noștri își doresc să vină la magazin, dar vor să aibă și un serviciu de livrare, un portal de comenzi online sau acces la contul de client în timp real. Practic, lucrăm la îmbinarea offline-ului cu serviciul de livrare folosind un portal online”, a concluzionat Violeta Luca.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 + 6 =