Ce-şi doresc, de la firmele unde lucrează, angajaţii care merg cu bicicleta la serviciu

„În luna septembrie, am derulat un studiu împreună cu partenerii noştri de la Bicicletele Pegas. Tema sondajului a fost legată de folosirea bicicletelor în transportul către şi de la serviciu, condiţiile de infrastructură prezente în acest moment şi aşteptările de la angajatori, dar şi intenţia românilor de a folosi biciclete din programe bike-sharing”, arată administratorii portalului smartdreamers.ro.

În primul rând, maşina personală, metroul şi autobuzul sunt cele mai folosite mijloace de transport, dar 90% din respondenţii cu loc de muncă ar fi încurajaţi să folosească bicicleta dacă în oraş ar exista mai multe piste pentru biciclişti.

Voucherul pentru achiziţionarea unei biciclete din partea angajatorului este opţiunea cea mai dorită de persoanele care au un loc de muncă (53%) şi 58% din angajaţi ar folosi mai des bicicleta dacă în apropiere de locuinţă sau metrou ar exista puncte de bike-sharing. În acelaşi timp, 63% din persoanele neangajate şi-ar dori să aibă o parcare de biciclete cu pază la viitorul job, relevă sondajul.

Tinerii angajaţi cu vârsta cuprinsă între 26 şi 35 de ani merg cel mai des la birou cu bicicleta, fiind urmaţi de cei care fac parte din segmentul 18-25 de ani. Apoi 32,5% din respondenţi au declarat că folosesc acest mijloc de transport câteodată, iar cea mai mare proporţie este reprezentată de cei care nu folosesc bicicleta pentru a se deplasa la locul de muncă.

„Angajaţii şi-ar dori de la angajator următoarele condiţii: voucher pentru achiziţionarea unei biciclete, parcare de biciclete, cu pază, program de rewarding (n.n. – bonusuri salariale) pentru kilometrii parcurşi pe bicicletă şi duş pentru cei care vor să vină la birou cu bicicleta”, arată sondajul.

Un număr important de respondenţi nu utilizează bicicleta. Ce pot face angajatorii şi autorităţile publice în acest sens? „În ceea ce priveşte infrastructura din oraş, respondenţii îşi doresc: pistă de biciclete de acasă până la job, zone de parking biciclete, cu pază, rasteluri de biciclete”. Dar „în proporţie de 50%, românii afirmă că angajatorul nu asigură nici un fel de utilităţi pentru cei care folosesc mijlocul de transport ecologic. Celelalte 50 de procente sunt împărţite între rastelurile de biciclete (36%), urmate de parcarea cu pază (20%), duşul pentru cei care vin cu bicicleta la birou (13%) şi voucherul pentru achiziţionarea bicicletei (3%)”, notează autorii studiului.

Cum arată topul mijloacelor de transport folosite în acest moment pentru deplasarea către şi de la locul de muncă: maşina personală este lider, cu 28% din răspunsuri, fiind urmată de metrou (18%) şi autobuz (17%). „Surprinzător sau nu, 15% din respondenţi afirmă că merg pe jos la birou, în top urmând bicicleta (13%), tramvaiul (5%) şi alte mijloace de transport precum troleibuzul, taxiul sau trotineta”, mai arată datele sondajului.

Potrivit smartdreamers.ro, 63% din persoanele angajate afirmă că nu au folosit niciodată programe de bike-sharing, fiind urmate de cele care au utilizat un astfel de program de câteva ori (30%) şi doar 7% sunt cei care utilizează frecvent un astfel de beneficiu.

Studiul mai arată că 58% din cei care au răspuns întrebărilor afirmă că ar merge mai des cu bicicleta la locul de muncă şi înapoi dacă ar avea zone de bike-sharing aproape de locuinţă sau metrou. 24% afirmă că ar încerca acest sistem, dar încă nu se pronunţă în privinţa folosirii lui frecvente, 10% ar merge mai des pentru că deja folosesc bicicleta în transport, iar ultimele opt procente au fost împărţite între cei care ar merge de câteva ori şi cei care nu ar folosi deloc sistemul bike-sharing.

Cât de importantă este infrastructura dedicată bicicliştilor în momentul angajării? Potrivit sondajului, 51% din respondenţii cu loc de muncă afirmă că nu au ţinut cont de beneficiile pentru biciclişti atunci când s-au angajat. 41% afirmă că jobul nu le oferă o infrastructură dedicată bicicliştilor şi, atenţie, 8% afirmă că au acceptat oferta de job şi datorită acestui beneficiu.

„Face angajatorul primul pas atunci când vine vorba de a uşura viaţa iubitorilor de bicicletă? 84% dintre respondenţi afirmă că nu au fost întrebaţi niciodată de angajator dacă îşi doresc o infrastructură dedicată bicicliştilor. 4% afirmă că au fost întrebaţi, iar 11% spun că angajaţii au făcut primul pas în această direcţie”, notează autorii studiului.

Pe de altă parte, 71% dintre respondenţii care nu au un loc de muncă afirmă că intenţionează să folosească o bicicletă pentru a se deplasa la birou. În ceea ce priveşte aşteptările persoanelor neangajate la capitolul infrastructură dedicată bicicliştilor, topul este aproape similar cu cel al românilor care au un job. Pistele de biciclişti, parcările cu pază şi rastelurile, sunt primele trei preferinţe atunci când vine vorba despre infrastructura care ar trebui asigurată de autorităţi.

Cât despre companii, pentru a-i atrage pe candidaţi, acestea ar trebui să ofere: parcări pentru biciclete, vouchere pentru achiziţionarea mijloacelor de transport pe două roţi, rastele de biciclete şi duşuri pentru cei care doresc să se schimbe atunci când ajung la birou.

La fel, 63% din respondenţii care nu au un loc de muncă afirmă că nu au folosit niciodată un program de bike-sharing. 27% spun că au utilizat de câteva ori un astfel de beneficiu, iar 10% spun că utilizează frecvent biciclete de acest fel. În acelaşi timp, 68% afirmă că ar utiliza des bicicleta către locul de muncă dacă ar avea în apropierea locuinţei biciclete de sharing. La polul opus, doar 2% dintre respondenţi afirmă că nu ar fi interesaţi să folosească bike-sharing.

Autorii studiului menţionează că dintre cei 2.351 de respondenţi 63,3% sunt femei, procentul fiind aproape acelaşi, indiferent că vorbim de persoane cu job sau neangajate. Persoanele care au absolvit o facultate reprezintă segmentul cel mai numeros al respondenţilor (43,4%), fiind urmate de cei care au şi un masterat (27,6%), cei care au absolvit un colegiu (27,4%) şi cei care au doctorat (1,45%). În ceea ce priveşte vârstele, primele două locuri de pe podium sunt ocupate de segmentele 26-35 de ani (37,1%) şi 18-25 de ani (35,5%), fiind urmate de categoria 36-45 de ani şi peste 45 de ani.

„Studiul s-a derulat în luna septembrie 2017, pe un eşantion reprezentativ de 2.351 de persoane din România. Marja de eroare este de plus sau minus 3% la nivelul întregului eşantion”, precizează reprezentanţii smartdreamers.ro.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × = 10