Nici o piață globală nu este atât de fragmentată precum cea a traficului aerian. Iar în Europa este o piață extrem de aglomerată în acest domeniu, unde fiecare stat național are cel puțin o companie aeriană proprie. Falimentul Air Berlin este doar începutul unui proces mai amplu.
Nici măcar nu s-a finalizat complet preluarea companiei aeriene Air Berlin de către concernul Lufthansa, că există deja discuții privind prăbușirea companiei italiene Alitalia. Luni un administrator guvernamental de la Roma va discuta despre scadența ofertelor obligatorii și va fixa liderul de piață european, Lufthansa, pe lista concernelor interesate pentru preluare. Traficul aerian european se restructurează în prezent într-un ritm rapid și cu anumite turbulențe, ceea ce ar putea cuprinde un final abrupt și pentru compania aeriană britanică, Monarch.
Toată această agitație provoacă blocaje pentru pasageri, anulează numeroase bilete de avion și ar putea scumpi semnificativ zborurile pe viitor. Dimensiunile turbulențelor sunt considerabile: circa 200.000 de pasageri ai Air Berlin dețin acum bilete de avion fără nici o valoare pentru că planul de zbor pentru iarnă a fost anulat, Monarch reușit să lase baltă 100.000 de pasageri prin colapsul său financiar. Iar din lipsă de piloți, fostul lider în domeniul punctualității, Ryanair, a anulat luna această fix 20.000 de zboruri care implicau 700.000 de pasageri cu rezervare.
Noul director al Eurowings și director în consiliul Lufthansa, Thorsten Dirks, are de îndeplinit o sarcină herculeană, pentru că în construcția companiei pe care o conduce va fi implicată, conform consultantului Gerald Wissel, o complexitate extrem de ridicată. Fostul manager de telecomunicații, Dirks, trebuie să integreze peste 80 de aeronave în cadrul flotei companiei, 3000 de noi angajați și trebuie să organizeze sub același acoperiș diferite societăți, astfel încât întreaga lor activitate să fie eficientă din punct de vedere al costurilor. Iar în același timp clienții nu ar trebui să remarce faptul că de un anumit zbor se ocupă subsidiara Germanwings, filiala germano-turcă SunExpress, compania cu sediul la Viena, Eurowings Europe sau că este vorba despre un aparat de zbor de la fosta companie Air Berlin.
http://www.n-tv.de/wirtschaft/Europas-Himmel-wird-neu-geordnet-article20082908.html