Un “război” fără milă se desfăşoară pe piaţa asistenţilor virtuali în aceste zile în Las Vegas, unde a fost inaugurat, marţi, un prestigios târg anual de produse electronice (CES), ai cărui protagonişti sunt în principal companiile americane Amazon şi Google, informează AFP.
“Vocea este aici ca să rămână” în domeniul interfeţei de comunicare dintre om şi maşină, a declarat, luni, Ned Curic, directorul diviziei de funcţii pentru automobile al căror protagonist este Alexa, asistentul vocal al programelor create de Amazon.
Ned Curic a prezentat, cu o zi înainte de deschiderea oficială a CES, un parteneriat cu compania franceză Faurecia, specializată în producţia de echipamente pentru automobile. Ocupanţii locurilor din automobile vor putea să dialogheze cu maşinile lor inteligente şi conectate, prin intermediul asistentul vocal Alexa, pentru a ajuta temperatura şi a alege muzica pe care doresc să o asculte.
Companiile care au anunţat că vor integra un asistent virtual în dispozitivele sau sistemele lor informatice sunt numeroase: Panasonic, LG, Pioneer, etc.
Potrivit Consumer Technology Association (CTA), asociaţia profesională care organizează CES, comanda vocală, stimulată de progresele obţinute în domeniul inteligenţei artificiale, reprezintă principala tendinţă de pe piaţa produselor electronice şi îşi va continua ascensiunea în 2018, în special prin intermediul sistemelor audio conectate, activate cu ajutorul vocii. Specialiştii prognozează că peste 43 de milioane de unităţi de acest tip vor fi vândute în 2018 în Statele Unite, marcând o creştere cu 60% faţă de anul precedent.
Cu ajutorul acestor aparate, oamenii pot să comande pizza, să îşi facă cumpărături, să asculte ştiri, muzică şi să controleze toate aparatele conectate din locuinţa lor (maşini de spălat, frigidere, veioze, alarme, uşile de la intrare). Cu ajutorul inteligenţei artificiale, aceşti asistenţi vocali învaţă, parţial, într-o manieră autonomă totul despre proprietarii lor, adaptându-se progresiv la personalitatea şi preferinţele acestora.
Duel
Chiar dacă Apple a lansat asistentul Siri foarte devreme, în 2011, acesta nu mai este protagonistul pieţei electronice în prezent, care, potrivit specialiştilor, ar fi dominată de Google şi Amazon: asistenţii virtuali ai acestora, Assistant şi Alexa, sunt incluşi în tot mai multe aparate electronice şi automobile.
Gigantul sud-coreean Samsung încearcă la rândul lui să recupereze întârzierile acumulate şi a lansat un asistent propriu, Bixby. Recent, compania asiatică a anunţat o versiune actualizată a acestuia, care se doreşte mult mai performantă. Însă specialiştii afirmă că piaţa produselor electronice este dominată în acest moment de un veritabil “duel” cu doi protagonişti.
“Tema majoră este lupta dintre Google şi Amazon pentru locuinţa conectată”, a rezumat analistul Patrick Moorhead de la cabinetul Moor Insights & Strategy.
Această bătălie se ilustrează mai ales printr-o concurenţă frontală marcată de reduceri de preţuri pentru sistemele audio conectate şi care se vând cel mai bine: Echo de la Amazon şi Home de la Google. Iniţial puţin timidă, compania Google s-a implicat apoi cu trup şi suflet în această luptă, anunţând în octombrie o serie întreagă de aparate echipate cu Assistant, inclusiv un Home Mini, rivalul direct al lui Echo Dot, conceput de Amazon.
“Concurenţa ia amploare pentru (a impune) ecosistemul (activat de) asistenţii inteligenţi, iar întrebarea care se pune acum vizează identificarea asistentului care va fi preferat de marele public în 2018”, a declarat analistul Brian Blau de la cabinetul Gartner.
Apple şi Google sunt cu un pas înainte faţă de ceilalţi competitori, întrucât asistenţii lor vocali au fost deja integraţi în milioane de smartphone-uri (iPhone-uri şi telefoanele care funcţionează cu sistemul de operare Android, sistemele mobile de la Google), a adăugat Brian Blau.
“De aceea grupul Amazon este atât de ofensiv: el are nevoie de milioane de mijloace suplimentare pentru a o aduce pe Alexa în mâinile consumatorilor” şi de a-i convinge astfel să adopte întregul său ecosistem de servicii, a precizat acelaşi analist.
“În această bătălie, pierzătorul este Cortana, căci nimeni nu vorbeşte despre el”, a mai spus Brian Blau, referindu-se la asistentul creat de compania Microsoft.
Deşi toate marile grupuri electronice s-au înscris în această tendinţă globală, compania sud-coreeană LG a înregistrat un eşec răsunător, după ce micul ei robot inteligent CLOi a refuzat cu încăpăţânare să răspundă întrebărilor ce i-au fost adresate în cadrul unei demonstraţii ce a avut loc luni.
“CLOi nu mă iubeşte, după câte se pare”, a încercat să glumească un reprezentant al companiei LG, după i-a adresat micului robot sud-coreean o serie de întrebări despre spălatul rufelor şi pregătirea cinei, în faţa unor jurnalişti şi analişti din acest sector de activitate, într-o sală care s-a umplut foarte repede de hohotele de râs ale celor prezenţi.
Deşi asistenţii virtuali sunt consideraţi marile vedete marţi, în deschiderea pentru marele public al târgului CES, microprocesoarele, victimele unor breşe de securitate majore dezvăluite săptămâna trecută, au fost foarte discrete: doar patronul companiei Intel a abordat frontal acest subiect.
În timpul unei prezentări ce a avut loc luni seară, el a dat asigurări că acele breşe de securitate – denumite Meltdown şi Spectre – sunt ţinute sub control graţie unei colaborări “remarcabile” între companiile din acest sector de activitate