China are un Black Friday care face planeta invidioasă

 

Black Friday e în România pe 17 noiembrie, dar înainte de acest moment China are un eveniment cu adevărat imens Black Friday va fi în aproape două săptămâni. Americanii au Black Friday în ultima vineri, la noi e puțin mai devreme, pentru că 1 decembrie e zi liberă. În România, Black Friday se va desfășura mai ales pe 17 noiembrie, dar vor fi magazine care o vor ține o lună în reduceri și în diverse campanii. Totuși, nu vor putea fi comparate cu ce are China în loc de Black Friday.

China este cel mai bun exemplu de piață pe care poți să vinzi orice, mai ales când vine vorba de bunuri de larg consum. Iar țara asta avea nevoie de o sărbătoare dedicată cumpărăturilor la prețuri reduse, pe model american. Nu se numește Black Friday, ci Singles Day și se desfășoară pe 11 noiembrie, în fiecare an, din 1990 încoace.

În timp ce europenii și americanii se uitau la Black Friday, Singles Day a fost un real succes anul trecut, când 17,79 miliarde de dolari au fost cheltuiți pe site-ul de cumpărături Alibaba (echivalentul asiatic al Amazon), în primele 12 ore ale ”Zilei Unice”. În primele două ore, site-ul încasase deja șapte miliarde de dolari. Gândește-te că acesta este doar un retailer din China, dar este cel mai mare și cel care a alimentat cel mai mult evenimentul. Mai mult, 82% din comenzi au fost plasate de pe dispozitive mobile.

Astfel, anul acesta, de Black Friday-ul local se așteaptă să aibă peste 20 de miliarde de dolari încasăi. La bază are cam același concept ca Black Friday, o zi în care dai buzna în magazine sau pe site-uri online și cumperi produsele mult dorite la prețuri mult mai mici. Singles Day a apărut dintr-un motiv total neinspirat, poate, dar care a prins chinezii mai mult decât ai crede.

Cum a apărut alternativa la Black Friday din China

Singles Day a început ca o sărbătoare obscură „anti-Valentine” pentru persoanele singure din China din anii 1990, când studenții de la Universitatea Nanjing au început să sărbătorească singurătatea lor. La noi e cunoscută și sub numele de Ziua Burlacilor. China are și un puternic dezechilibru de gen. În 2011, datele oficiale au arătat că erau cu 20 de milioane mai mulți bărbați decât femeile sub vârsta de 30 de ani.

Până în 2020, sociologii se așteaptă ca discrepanța să ajungă la 35 de milioane. Până în 2030, se estimează că bărbații chinezi de la vârsta de 30 de ani nu se vor căsători niciodată. Mă rog, asta este o altă problemă. Cert este că Singles Day a prins contur dintr-o realitate a vremii, care nu are neapărat legătură cu cumpărăturile.

Această alternativă la Black Friday a fost preluată de gigantul de comerț online Alibaba în 2009 și a devenit acum o zi în care toți, indiferent de statutul lor, își cumpără cadouri. De asemenea, a fost văzută ca o șansă de a spori vânzările în perioada de relaxare între sărbătorile naționale ale Săptămânii Aurii din China, din octombrie, și sezonul cumpărăturilor de Crăciun.

Singles Day vs. Black Friday: cine câștigă?

Pe scurt, nu poți compara cele două momente, că Black Friday are și date diferite, și se manifestă diferit în țări diferite. China, în sine, e mai mare decât un continent, ca populație, și acolo toate regulile sunt date peste cap, față de ce știm în Europa sau America. Anul trecut, vânzările de Singles Day au fost de circa 24 de miliarde de dolari, în total, dar circa 430 de milioane de oameni au fost cumpărători activi pe Tmall, principala platformă a Alibaba. În plus, a prins atât de bine, că acum alte țări participă oficial (peste 20).

Clienții din întreaga lume au luat parte la evenimentul de cumpărături online din China. Mai mult, renumele Alibaba a făcut să vină cumpărători și din alte zone, cu comenzi plasate din 235 de țări din întreaga lume. Marile branduri internaționale, ca Nike, Uniqlo, Adidas și Phillips, au participat alături de mărcile locale. Mai mult, diverse vedete primesc bani să promoveze evenimentul.

E interesant de văzut însă cum atât Black Friday, cât și Singles Day au câte un motor de angrenare a cumpărătorilor: Amazon în America, eMAG în România și Alibaba în China. În urmă cu un an, Patty Cao, analist de la Aberdeen Asset Management, a declarat pentru BBC că ceea ce face Alibaba cu această versiune de Black Friday e cel mai puternic semnal că economia Chinei evoluează.

„Alibaba e un fel de campion în ochii consumatorilor chinezi. China migrează acum, dintr-o economie bazată pe investiții și producție, spre o economie bazată pe consum și servicii“, a completat aceasta. Firesc, există și teama că oamenii cumpără mai mult decât le trebuie, cam ce se întâmplă și de Black Friday. Este un cerc vicios al consumerismului care, foarte probabil, nu se va opri în următorii ani. Pe 17 noiembrie vedem cum va fi și în România

sursa: playtech

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

9 × 1 =