Cine ne opreste sa facem un cod CAEN pentru transport persoane cu mașina personala, vezi modelul lituanian

“Suntem aici sa ramanem, vom face tot ce tine de noi sa continuam sa ne dezvoltam serviciul. Suntem pro-reglementari si pro-dialog”, au declarat reprezentantii Uber Romania, miercuri, intr-o conferinta de presa. Reactia vine dupa ce primarul general, Gabriela Firea, a declarat ca in Bucuresti vor circula doar taximetre licentiate si nu a explicat daca decizia va afecta Uber si Taxify.

“Romania este o tara importanta pentru noi – vrem sa continuam sa ne dezvoltam serviciul aici in beneficiul celor peste 450,000 de oameni care deja il folosesc. Suntem pro-reglementare si pro-dialog. Transportul urban se schimba – credem ca trebuie sa avem o discutie despre viitorul oraselor, nu despre trecutul lor. Propunem autoritatilor din Romania si tuturor actorilor din industrie sa discutam despre solutii care au fost deja adoptate de alte state membre UE — solutii care incurajeaza noi alternative la masinile personale si care aduc mai multa valoare pentru comunitatile locale”, a declarat miercuri, Alexandra Corolea, reprezentant Uber Romania.

Potrivit acesteia, in Europa sunt tari care au reglementat serviciul, in loc sa il interzica. Estonia, Lituania, Finlanda sunt exemple de tari care au ales sa reglementeze serviciile de ride sharing-ul si sa implementeze un sistem de licentiere, atat pentru platforma, cat si pentru soferii-parteneri, potrivit Uber Romania.

Studiu de caz – Lituania

Legea care reglementeaza serviciile de ridesharing a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2017 si prevede un proces de inregistrare rapid si usor pentru conducatorii auto care ofera “servicii de transport de calatori contra cost”, care pot fi fie persoane juridice, fie persoane fizice. Un intermediar “organizator de transport de calatori contra cost” poate face acest lucru in numele lor, la cererea lor, potrivit reprezentantilor Uber Romania.

La data de 27 septembrie 2016, parlamentul lituanian a votat in favoarea amendamentelor la Codul transportului rutier, care defineau si reglementau serviciile de ridesharing

In Cod au fost adaugate doua noi tipuri de activitati economice:

1. pentru a descrie activitatea de ridesharing, legislatorii au ales sintagma “transportul pasagerilor cu autoturisme private contra cost”. Legea stabileste ca serviciul poate fi furnizat pe baza unui contract scris incheiat cu pasagerul sau atunci cand transportatorul si pasagerul sunt de acord asupra serviciului prin intermediul organizatorului transportului de calatori (a se vedea definitia de mai jos).

2. Pentru a descrie entitatile care asista/ intermediaza serviciul, se foloseste termenul “Organizator de transport de calatori”. Legea prevede ca poate fi o persoana fizica sau juridica care organizeaza transportul de pasageri sau creeaza conditii tehnice si organizatorice pentru transportator si pasager sa se puna de acord asupra termenilor serviciilor de ridesharing.

Legea specifica si noi obligatii si responsabilitati atat ale furnizorilor de servicii, cat si ale autoritatilor:

– Transportatorul, care detine in mod legal un autoturism si care indeplineste cerintele generale ale autovehiculelor, este autorizat sa furnizeze servicii ridesharing numai dupa depunerea declaratiei privind activitatea intentionata catre institutia municipala. Operatorii de transport pot, de asemenea, sa acorde organizatorilor transportului de calatori sa prezinte declaratiile in numele acestora. Autorizatia este considerata eliberata in ziua urmatoare datei depunerii cererii.

– Municipalitatile sunt responsabile pentru emiterea si administrarea autorizatiilor. Legea prevede lista conditiilor in care acestea pot fi suspendate sau anulate. Autorizatia poate fi suspendata atunci cand transportatorul incalca cerintele stabilite in Normele aprobate de Ministerul Transporturilor si Comunicatiilor sau cand vehiculul utilizat nu mai indeplineste cerintele stabilite. Termenul de remediere a defectelor nu trebuie sa fie mai scurt de 30 de zile. Autorizatia poate fi anulata in cazul in care transportatorul transfera masina declarata catre o alta persoana, cand se dovedeste ca transportatorul a furnizat date false pentru a primi autorizatia sau cand defectele care au determinat suspendarea nu sunt eliminate in perioada stabilita.

– Transportatorul care furnizeaza servicii de ridesharing sau Organizatorul transportului de calatori (eg UBER) sunt obligati sa transmita autoritatilor de reglementare contractele sau datele privind acordurile (in cazul in care vorbim de servicii intermediate prin aplicatii.

– Organizatorul transportului de calatori are responsabilitatea de a asigura ca serviciile de ridesharing sunt asigurate in conformitate cu cerintele legale.

– Transportatorul este obligat sa transmita Inspectiei Fiscale de Stat informatii cu privire la veniturile obtinute din activitatea de ridesharing poate imputernici Organizatorului transportului de calatori sa furnizeze aceste date in numele sau.

UBER este prezent in patru orase din Romania – Bucuresti, Cluj, Brasov, Timisoara- si are peste 450.000 de utilizatori Romania, a doua mare piata in Europa Centrala si de Est, dupa Polonia, potrivit datelor furnizate de companie. Este, totodata, a cincea piata in UE, unde compania este prezenta in 21 de state membre si peste 60 de orase

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

7 × 1 =