Cine este servit amabil de către chelner, va lăsa un bacșiș mai consistent. Dar purtarea civilizată și prietenoasă are efect și în sens contrar, arată un studiu de teren efectuat pe piața de kebab și înghețată din Germania și Austria.
Cine merge la cumpărături sau într-un restaurant se așteaptă să fie servit cu amabilitate de personal. În acest caz bacșișul va fi unul consistent. Dar clienții sunt de asemenea tratați preferențial dacă sunt drăguți cu vânzătorul, raportează cercetătorii economici austrieci în jurnalul de specialitate “Experimental Economics” cu privire la un studiu de teren. Dacă un client face un compliment de la bun început, acesta va primi mai mult, spre exemplu mai multă înghețată în cornet sau un kebab mai mare. Chiar și bacșișul oferit înainte de comandă conduce la porții mai mari.
Oamenii de știință din echipa lui Michael Kircher, de la Universitatea Innsbruck, au trimis mai mulți participanți în localuri fast-food din Innsbruck și München și le-au cerut să cumpere de acolo o porție de înghețată. Dacă au oferit complimente au primit în medie cu 10% mai multă înghețată. Bacșișul oferit în avans a adus porții mai mari cu 17%, dacă se anulează costurile suplimentare cu bacșișul rămâne un surplus net de 7%.
Experimentul a fost repetat în locații de kebab din Graz, Innsbruck sau München. Datele acumulate acolo au confirmat rezultatele. În total au fost cumpărate 100 de porții de înghețată și 800 de doner-wraps. Mâncarea a fost apoi în mare parte donată.
Interesant a fost că efectul bacșișului a rămas același pe parcursul mai multor vizite, în timp ce complimentele au avut după cinci vizite un efect mult mai vizibil decât cel al bacșișului, spune co-autorul Stefan Palan. Lăudarea susținută poate consolida și mai mult tratamentul privilegiat.
Studiul arată că stimulentele nemateriale precum recunoașterea și lauda în societate sunt mai degrabă subestimate, iar stimulentele financiare sunt depășite. Se presupune că astfel de mecanisme au un efect similar în multe atitudini pe care consumatorii le au zi de zi.
http://www.n-tv.de/wissen/Nette-Kunden-bekommen-mehr-Eis-article19986656.html