CNADR s-a scindat

142297_1

Guvernul a adoptat miercuri o ordonanță de urgență prin care reorganizează C.N.A.D.N.R. și înfiinţează Compania Naţională de Investiţii Rutiere S.A. (C.N.I.R.), o companie distinctă pentru gestionarea infrastructurii rutiere.

Mobilul inițial al acestei reorganizări a fost crearea unei entități de stat care, dacă tot gestionează și implemenetează proiectele de infrastructură, să le și poată proiecta și executa, economisind, astfel timpii pierduți cu licitații și contestațiile la proiecte.

A rezultat, astfel o structură de la care se așteaptă avantaje, având, însă, marele dezavantaj că ar putea fi coordonată și administrată politic, devenind o miză pentru guvernele politice care vor urma.

Ce face vechiul CNADNR, rebotezată CNAIR

Aceeași ordonanță schimbă denumirea C.N.A.D.N.R în C.N.A.I.R. (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) și va avea ca obiect principal de activitate întreținerea, repararea, administrarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor, variantelor ocolitoare și altor elemente de infrastructură rutieră.

Compania va gestiona și proiectele aflate în curs de implementare în acest moment, precum tronsoanele Sebeș-Turda, Lugoj-Deva, Gilău-Nădășelu. Proiectele aflate în implementare, odată ce vor fi finalizate, vor fi transferate către C.N.I.R., compania de investiții nou înființată.

Ce face noul CNAIR, cu ce bani și cu ce personal

C.N.A.I.R. se va ocupa de proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier potrivit necesităților de deplasare a cetățenilor și de circulație a mărfurilor în condiții de siguranță, cu atingerea unor timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeană și asigurarea confortului în trafic.

Mai precis: va proiecta, construi, reabilita, moderniza și repara autostrăzile, va construi drumuri expres, drumuri naționale, variantele de ocolire, alte elemente de infrastructură rutieră.

Capitalul social iniţial al C.N.I.R. este în valoare de 50.000.000 lei şi este subscris şi integral vărsat în numerar de statul român până la data de 30 noiembrie 2016, în calitate de acţionar unic care îşi exercită drepturile şi îşi îndeplineşte obligaţiile prin Ministerul Transporturilor, în calitate de reprezentant legal al statului român.

Noua companie de investiții poate participa cu capital, în condiţiile legii, la constituirea de societăţi comerciale cu obiect de activitate similar sau conex, împreună cu persoane fizice şi/sau juridice, române şi/sau străine pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura rutiera.

De asemenea, poate înfiinţa sucursale, reprezentanţe, agenţii şi alte asemenea subunităţi în ţară şi în străinătate, inclusiv în parteneriat cu Instituţiile Financiare Internaţionale, pentru dezvoltarea unor proiecte de infrastructură de transport.

În ceea ce privește gestionarea proiectelor, C.N.A.I.R. transferă, în mod etapizat, pe o perioada de maximum 3 ani, proiectele de infrastructură de transport rutier către C.N.I.R..

Proiectele care vor fi transferate sunt:

modernizarea Centurii Sud Bucureşti
realizarea ring II Centura Sud Bucureşti
realizarea autostrăzii Sibiu – Piteşti
realizarea autostrăzii Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni
realizarea drumului expres Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani
Până la desfăşurarea efectivă a activităţii C.N.I.R., pot fi asigurate servicii suport de către C.N.A.I.R. pe bază de protocol de colaborare încheiat între cele două companii. Personalul C.N.A.I.R. este angajat pe bază de contract individual de muncă încheiat conform legii, numai prin concurs.

Sursele de finanțare ale C.N.I.R sunt:

fondurile externe nerambursabile (pentru perioadele de programare 2007-2013, 2014-2020 și după 2020)
sumele alocate de la bugetul de stat
alte surse legal constituite(împrumuturi publice sau de la instituții financiare internaționale).
De asemenea, C.N.I.R. încasează lunar de la C.N.A.I.R. un procent de 15% din valoarea rovignetei încasate, tarifelor de trecere a podurilor precum și din alte venituri rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publică pe care le are concesionate, cu excepția veniturilor din concesiunile de spații de servicii și a veniturilor din închirieri.

Măsura guvernului de înființare a C.N.I.R va conduce la dezvoltarea pe termen lung a reţelei trans-europene de transport (TEN-T), pentru funcționarea optimă a pieţei interne comunitare, în strânsă legătură cu realizarea obiectivelor strategiei Europa 2020 privind creşterea economică.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

34 + = 38