Comisia Europeană a demarat o investigație asupra “impozitului pe supermarketuri” introdus de Polonia

25220985-bucharest-romania-january-22-2014-people-shopping-in-supermarket-the-supermarket-is-a-self-service-s-stock-photo

Comisia Europeană a demarat, luni, o investigație asupra unui impozit progresiv introdus de Guvernul polonez în sectorul de retail și, de asemenea, a ordonat autorităților de la Varșovia să suspende acest impozit până la încheierea investigației, transmite Reuters.

Începând de la 1 septembrie, companiile de distribuție din Polonia cu o cifră de afaceri lunară mai mică de 170 milioane zloți (38,3 milioane euro) trebuie să plătească o taxă de 0,8% din cifra de afaceri, iar cele care realizează o cifră de afaceri mai mare decât suma menționată o taxă de 1,4%. În schimb, societățile de distribuție care au afaceri lunare sub 17 milioane de zloți sunt scutite de la plata noii taxe.

“Comisia are îngrijorări că acest impozit progresiv bazat pe cifra de afaceri dă companiilor cu o cifră de afaceri redusă un avantaj preferențial în raport cu competitorii lor, ceea ce încalcă prevederile comunitare privind ajutoarele de stat”, se arată într-un comunicat al executivului comunitar.

“Comisia nu pune sub semnul întrebării dreptul Poloniei de a decide cu privire la nivelul taxelor sau cu privire la scopul diferitelor taxe și impozite. Cu toate acestea, sistemul de taxe trebuie să respecte legislația UE, inclusiv prevederile privind ajutoarele de stat, și nu ar trebui să favorizeze în mod incorect niciun tip special de companii, de exemplu companiile cu o cifră mică de afaceri”, adaugă Comisia Europeană.

Organizația companiilor poloneze din sectorul comerțului și distribuției (POHiD), care reprezintă interesele companiilor de distribuție în special a grupurilor franceze Auchan, Carrefour, Castorama, E. Leclerc, a companiilor germane Kaufland, Lidl și Metro, a grupului portughez Jeronimo Martins sau a celui britanic Tesco, a anunțat că va recurge la toate mijloacele juridice și instituționale pentru a denunța noua măsură fiscală.

Potrivit POHiD, zece grupuri de distribuție cu capital străin ar urma să verse 80% din sumele colectate de fiscul polonez din sectorul de distribuție. În consecință, POHiD crede că noua măsură fiscală este o dovadă a xenofobiei față de un sector care a investit 50 de milioane de euro în Polonia și a creat 200.000 de locuri de muncă.

Sumele generate de noul impozit ar urma să permită Guvernului de la Varșovia să-și finanțeze o parte din promisiunile făcute în timpul campaniei electorale, printre care și acordarea unei alocații de 50 de zloți (112 euro) pe lună familiilor cu cel puțin doi copii.

În România, președintele Klaus Iohannis a promulgat pe 11 iulie 2016 legea prin care magazinele mari vor fi obligate să se aprovizioneze cu produse alimentare de proveniență autohtonă, pe lanțul scurt, iar supermarketurile vor funcționa în continuare și în week-end. Potrivit actului normativ, “comercianții — persoane juridice autorizate au obligația ca pentru categoriile carne, ouă, fructe, legume, miere de albine, produse lactate și de panificație să achiziționeze aceste produse în proporție de cel puțin 51% din volum de marfă pe raft, corespunzător fiecărei categorii de produse, provenite din lanțul scurt de aprovizionare”. Actul normativ stipulează faptul că de la noile prevederi vor fi exceptați comercianții a căror cifră de afacere este de până la 2 milioane de euro, echivalentă în lei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

74 + = 76