In septembrie 2016 , Comisia Europeana (CE) informa Polonia cu privire la initierea unei procedurii de investigatie aprofundata in ceea ce priveste impozitul progresiv pe cifra de afaceri, aplicat de Polonia asupra sectorului comertului cu amanuntul (sectorul de retail). Totodata CE a emis un ordin de suspendare, prin care solicita Poloniei amanarea aplicarii taxei pana cand Comisia isi va incheia investigatia. Practic, Polonia nu a mai putut sa colecteze aceasta noua taxa.
Pe data de 6 iulie 2016, Polonia a adoptat Legea privind impozitul aplicat vanzarilor cu amanuntul, prevederi ce au intrat in vigoare incepand cu data de 1 septembrie 2016. Acest act normativ instituia un nou impozit pentru sectorul de retail. Argumentul instituirii unui astfel de impozit a fost cresterea veniturilor la bugetul de stat in vederea finantarii Programului social pentru copii, “Family 500+”. Impozitul progresiv prevazut de lege viza companiile din retail, baza impozabila fiind cifra de afaceri lunara (CA), cotele fiind urmatoarele:
0, pentru CA < 17 milioane PLN (aprox. 4.02 milioane euro)
0.8%, pentru 17 milioane PLN < CA < 170 de milioane PLN
de 1,4 %, pentru CA > 170 de milioane PLN (aprox. 40.2 milioane euro)
Prin scrisoarea emisa, CE argumenta ca desi un impozit aplicat pe cifra de afaceri nu ridica intrebari in materie de ajutor de stat, in acest caz specific cotele progresive de impozitare constituie ajutor de stat. Concret, CE considera ca prin aplicarea cotelor progresive se acorda un avantaj selectiv pentru companiile cu cifra de afaceri mica, acestea nefiind impozitate sau fiind impozitate la o cota mult mai mica decat intreprinderile cu cifra de afaceri mare (majoritatea companii cu capital strain)
In motivatie, Comisia precizeaza ca “Impozitele progresive bazate pe cifra de afaceri pot fi justificate doar daca obiectivul specific urmarit prin impozitare impune utilizarea cotelor progresive. Polonia nu a demonstrat insa ca progresivitatea cotelor de impozitare ar fi justificata prin finalitatea si logica impozitului, si anume colectarea de fonduri pentru bugetul general. Prin urmare, in acest stadiu, Comisia considera ca, intrucat toate celelalte criterii care justifica aceasta apreciere par sa fie indeplinite, caracterul progresiv al cotelor de impozitare constituie ajutor de stat.”
Vineri, 30 iunie 2017 , CE a emis un comunicat de presa in care anunta ca in urma investigatiei aprofundate s-a constatat ca progresivitatea ratelor de impozitare ar favoriza in mod nejustificat anumite companii in detrimentul altora, in functie de cifra de afaceri si de dimensiune, lucru ce ofera un avantaj economic neloial. CE reitereaza faptul ca desi companiile mici ar trebui sa plateasca in termeni absoluti mai putine impozite decat companiile mai mari, acestea trebuie sa fie proportionale cu cifra lor de afaceri. Astfel, CE solicita Poloniei eliminarea acestui impozit discriminator si astfel restabilirea egalitatii pe piata de retail.
Important de mentionat este ca acest tip de situatie (impozitarea progresiva pe baza cifrei de afaceri) a mai fost analizata si in trecut de catre CE in urmatoarele 3 cazuri impotriva Ungariei:
privind taxa de inspectie a lantului alimentar in Ungaria – initial o cota forfetara de 0.1% din cifra de afaceri, fiind ulterior modificata si transformata in cote progresive de la 0 la 6 % ;
privind contributia la asigurarile de sanatate impusa companiilor din sectorul tutunului: structura progresiva (cote si intervale pe cifra de afaceri) si dispozitii privind reducerea obligatiilor fiscale cu conditia efectuarii anumitor investitii ;
privind impozitarea progresiva a cifrei de afaceri a companiilor din publicitate .
In toate cele trei cazuri mentionate mai sus, CE a concluzionat ca aplicarea unui impozit pe cifra de afaceri cu rate progresive constituie ajutor de stat incompatibil cu piata interna in sensul Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
N.Red: Daniel Anghel este Lider CEE Taxe si Impozite Indirecte PwC, Membru consiliul director Consiliul Investitorilor Straini-sursa