O firmă americană producătoare de bio-imprimante, sau imprimantele 3D care pot printa ţesuturi şi organe destinate cercetării medicale, ne-a vorbit despre cum îţi alegi domeniul în care să te lansezi ca antreprenor şi despre piaţa în care activeză şi concurenţa pentru produsele lor. Unul dintre principalii lor competitori este un startup din Timişoara.
Construcţia de structuri ale ţesuturilor umane nu este neapărat un domeniu nou. Cercetări în această zonă se fac de circa zece ani. Este însă un domeniu nou pentru startup-uri şi unul cu o piaţă cu un potenţial uriaş, spune Ricky Solorzano, co-fondator BioBots, firmă americană care produce imprimante 3D ce pot printa astfel de ţesuturi, pe care l-am întâlnit în cadrul evenimentului internaţional .
De aceeaşi părere sunt şi , care lansau în primăvara acestui prima bio-imprimantă românească, Biotech One, care: “permite printarea 3D a unui numar nelimitat de tumori canceroase în scopul efectuării de cercetări medicale, fară riscul contaminării sau necrozării culturii vii, cauzate de procese de menţinere în viaţă a materiei biologice şi pentru o durată nelimitată de printare.”, declara Calin Brandabur, fondator si CTO Symme3D, la lansarea imprimantelor.
Preţurile imprimantelor făcute la Timişoara sunt între 10.000 şi 30.000 de euro. Preţul imprimantelor făcute de americanii de la BioBots, în Pennsylvania sunt între 10.000 şi 40.000 de dolari.
Piaţa bio-printurilor ar putea ajunge la circa 9 miliarde de dolari până în 2025, la nivel global – arată o cercetare realizată de Accuray şi citată de Forbes.
La ce folosesc aceste bio-printuri? La cercetările din domeniu medical şi farmaceutic.
Ne adresăm cu aceste produse în special universităţilor şi institutelor de cercetare. De altfel, lucrăm împreună cu ei pentru a vedea care sunt nevoile în domeniul medical şi cel farmaceutic pentru a ne îmbunătăţi şi noi producţia, spune Ricky Solorzano.
Cum ştii că ai ales domeniul potrivit, mai ales când vrei să faci afaceri pentru o nişă atât de restrânsă
Cred că devii antreprenor atunci când eşti extrem de pasionat de un anumit domeniu şi eşti sigur pe tine, că poţi să aduci ceva nou în domeniul respectiv, că poţi umple un gol din acea piaţă.
Cum vei ştii dacă poţi deveni antreprenor. Simplu îţi pui două întrebări: Cât sunt de pasionat de acel domeniu şi apoi trebuie să te întrebi dacă acel lucru poate să îţi aducă suficienţi bani să poţi trăi.
Trebuie să-ţi testezi ideea. Aici sunt două aspecte importante: dacă există cineva care vrea să folosească produsul tău şi dacă există cineva dispus să plătească pentru el. Nu trebuie întotdeauna ca cele două exemple să se refere la aceeaşi persoană.
După ce am vândut prima imprimată abia apoi am început să ne punem şi mai multe întrebări să vedem dacă există cu adevărat cerere pentru produsele noastre, spune unul dintre cei doi fondatori BioBots.
Ricky Solorzano şi Danny Cabrera s-au cunoscut în 2013 şi au început să lucreze la proiectul ce a devenit ulterior startup-ul producător de imprimante 3D, BioBots.
Am avut nevoie de aproape un an să învât să construiesc un prototip. De acolo am început să muncim la partea de vânzare. Am avut neovie de două luni până am reuşit să vindem prima imprimantă. Per total cred că e nevoie de circa un an să îţi dai seama dacă merită să mergi mai departe cu un startup, să continui să investeşti în el.
Am fost mereu fascinat de ingineria ţesuturilor şi de medicina regenerativă şi de ideea de aconstrui organe. Am urmat un curs de antreprenoriat. Am avut de la cine să învăţ cum se construiesc imprimantele 3D şi pentru mine a fost un parcurs oarecum normal să fac un startup în aceset domeniu.
Am avut oportunitatea de a deveni experţi în această industrie, pentru că se afla la început şi erau foarte puţini cei care aveau cunoştinte aprofundate în domeniu, spune Ricky.
Construcţie primei imprimante l-a costat circa 1.000 de dolari. În scurt timp au obţinut o investiţie de 15.000 de dolari printr-un accelerator de afaceri, bani ce i-au ajutat să construiască primele prototipuri, să vândă 30 astfelde protoptipuri şi să crească suficient cât să obţină o investiţie de tip seed de 1,5 milioane de dolari din partea unui grup de investitori, printre care FundersClub şi 500 Startups.
Într-un an de la lansarea primei lor imprimante 3D, numită BioBots 1 (care costă 10.000 de dolari bucata), au reuşit să vândă 100 de unităţi, în întreaga lume şi să ajungă la venituri de 1 milion de dolari. Firma lor are, acum, o echipă de 10 persoane.
Contează foarte mult cum investeşti primii bani pe care îi obţii de la un finanţator. Când te duci în faţa altor investitor să le ceri bani să poţi să araţi ce ai făcut cu celelalte investiţii şi să poţi să araţi exact de câţi bani ai nevoie şi pentru ce îţi trebuie.
Piaţa există. Tu trebuie doar să te adaptezi la ea. Uneori să aştepţi să vină din urmă, alteori să accelerezi pentru a face faţă cererii, explică fondatorul BioBots.