Atunci când ești o persoană drăguță, un conflict poate fi o adevărată provocare. Aceasta nu înseamnă că oamenii în general sunt mai buni la gestionarea conflictelor; ei se bucură doar mai mult. Noi cercetări de la Universitatea Columbia arată că modul în care gestionezi o situatie conflictuală îti poate crea sau distruge cariera.
Conform descoperirilor ştiinţifice, oamenii care sunt prea agresivi în situații de conflict pierd din performanţă, în timp ce oamenii care sunt prea pasivi în manipularea conflictelor împiedică capacitatea lor de a-și atinge obiectivele.
Secretul pentru manipularea eficientă a conflictului este asertivitatea-acel loc delicat unde vei obține indeplinirea nevoilor tale fără agresiune fată de cealaltă persoană. Oamenii asertivi au un echilibru atent între pasivitate și agresivitate.
Cum să stapînesti un conflict prin asertivitate
Este ușor de crezut că oamenii de treabă sunt prea pasivi. În timp ce de multe ori e adevărat, pasivitate neverificată poate fierbe peste agresiune. Deci, există o mulțime de oameni foarte simpatici, care şi-au expus ambele extreme ale spectrului asertivitate. Pentru a fi asertiv, trebuie să înveţi să te angajezi într-un conflict sănătos. Conflictele sănătoase se adresează în mod direct și constructiv problemei, fără a ignora sau banaliza nevoile uneia dintre părți. Prin strategiile prezentate mai jos vei ajunge acolo.
1.Ia în considerare repercusiunile tăcerii. Uneori este greu să aduni motivația de a vorbi atunci când probabilitatea este mare ca lucrurile să se transforme urât. Cel mai rapid mod de a te motiva pentru a acționa este să iei în considerare pe deplin costurile de a nu vorbi. Trucul este că nu trebuie să te concentrezi pe durerea de cap, care va veni prin implicarea în toate lucrurile pe care le-ai câștigat din asertivitate ta.
Spune “și” în loc de “dar”. Simplul act de a înlocui cuvântul “dar” cu “și” face ca un conflict să fie mult mai constructiv si cooperativ.
3.Utilizează ipoteze. Atunci când nu esti de acord cu un punct de vedere sau chiar si atunci cand esti, ipotetic este modul perfect de a trage acest off. A spune cuiva, de exemplu, “Noua idee de produs nu va funcționa, deoarece ați trecut cu vederea modul în care echipa de vânzări operează” sună mult mai agresiv decât sugerând ipotetic, “Cum crezi că echipa noastră de vânzări va reactiona cu privire la vanzarea acestui nou produs ? ” Acest lucru arată că eşti dispus să asculti si cealaltă persoană.
4.Nu vorbi în valori absolute (“Tu întotdeauna” sau “Tu niciodată.”) Nimeni nu face sau face intodeauna ceva. Oamenii nu se văd ca o singură dimensiune, astfel încât nu ar trebui să încerci să îi defineşti ca atare. Cu ajutorul acestor fraze în timpul conflictului defensiv îi face pe oameni inchisi la mesajul tău.. În cazul în care frecvența comportamentului este o problemă, poti spune întotdeauna, “Se pare ca tu faci asta de multe ori.” Sau “Tu faci acest lucru destul de des si am observat.”
Pune întrebări bune până când ajungi la miezul problemei. Neînțelegând motivul din spatele comportamentului cuiva, în loc de a semnala defectele, ar trebui să cauţi să înțelegi cealaltă persoană si de unde provine acest comportament. Încearcă să adresezi întrebări bune, cum ar fi: De ce ai ales să faci asta? Ce vrei sa spui cu asta?, sau Mă poți ajuta să să înțeleag mai bine acest lucru?
Chiar și atunci când nu vă aflati faţă în faţă, folosind întrebări pentru a ajunge la motivul care stă la bază construiește încredere și înțelegere, ambele sunt ucigași ai conflictului.