Cum s-a hotărât ca Inspecțiile Tehnice Periodice (ITP) pentru autovehicul să se facă anual

Legislația pentru Inspecțiile Tehnice Periodice (ITP) pentru autovehicule s-a schimbat de la 1 ianuarie 2018, astfel încât pentru mașinile mai vechi de 12 ani este nevoie anual de ITP, iar pentru mașinile noi prima vizită la ITP se face la trei ani de la data primei înmatriculări în România, nu la doi ani, cum a fost până acum. Aceste modificări afectează circa 60% din parcul auto al României și vor genera cheltuieli suplimentare de circa 492 milioane lei pe an (circa 100 milioane euro) pentru proprietarii acestor mașini, fără ca toți acești bani să ajungă la stat, ci mai degrabă la proprietarii de stații ITP.

 

Măsura privind ITP anuală pentru mașinile mai vechi de 12 ani este gândită pentru a controla mai des mașinile vechi, cunoscut fiind faptul că un autovehicul, cu cât este mai vechi, prezintă și un risc de defect mai mare, iar proprietarii sunt prea puțini preocupați sau pregătiți financiar să întrețină corespunzător mașinile vechi.

Excepție de la verificarea anuală pentru mașinile mai vechi de 12 ani fac autovehiculele istorice, care sunt certificate ca atare și au mai mult de 30 de ani de la data fabricației.

Pentru a stimula achiziția de mașini noi, pentru acestea se va face prima vizită la ITP după trei ani de la data intrării în circulație în România, față de doi ani cum era până la 1 ianuarie 2018. Practic, de această măsură vor beneficia toți clienții de automobile noi cumpărate începând cu 1 ianuarie 2018 încolo. Pentru aceste mașini se va efectua ITP în 2021. Apoi vor fi verificate o dată la doi ani, iar după ce vor depăși vârsta de 12 ani vor fi verificate anual.

Toate aceste schimbări sunt expuse în Legea nr. 260/2017.

Pentru o mașină care a împlinit 12 ani în decembrie 2017, să zicem, și pentru care s-a făcut ITP tot atunci, în talon scrie că următoarea vizită pentru ITP va avea loc în decembrie 2019, deci după doi ani, pentru că aceste mașini au prins legislația veche la momentul efectuării ITP, în 2017.

Despre aceste modificări privind ITP 0-100.ro a scris prima dată în aprilie 2017.

Ideea de a verifica mai strict mașinile vechi și uzate este mai veche, de prin 2014-2015. Lipseau însă argumentele pentru a creșterea frecventei ITP, iar legislația europeană nu permitea acest lucru.

“Există o directivă europeană care ne permite ca din 2018 să introducem o frecvență mai mare la ITP dacă mașinile au peste 160.000 km”, a spus George Adrian Dincă, directorul Registrului Auto Român (RAR), pentru 0-100.ro, în aprilie 2017.

Cum s-a ajuns de la 160.000 km la 12 ani? Simplu.

RAR a efectuat în ultimii doi ani un studiu pentru a vedea care este rulajul mediu anual în România, rezultând valoarea de 14.000 km, potrivit șefului RAR.

„Finalizând acest studiu am transpus numărul de kilometri în ani. Am făcut un calcul și am transpus numărul mediu de kilometri în numărul de ani. Rezultă 12 ani”, a explicat Dincă.

Totodată, reprezentanții RAR au constatat că parcul auto absoarbe tot mai multe mașini vechi din alte țări, în contextul eliminării timbrului de mediu, iar măsura creșterii frecvenței ITP își propune să asigure măcar starea tehnică bună a mașinilor, chiar dacă ele sunt vechi.

Ideea de a realiza ITP la un an pentru mașinile cu un rulaj mai mare de 150.000-160.000 km a mai fost vehiculată în ultimii ani și de APIA – Asociatia Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România. Dar corelarea ITP cu numărul de kilometri ar fi dus la situația în care multe dintre mașinile mai vechi să aibă kilometrajul dat înapoi pentru „a fenta” sistemul.

În prezent circa 60% din parcul de autoturisme din Romania este vizat de această măsură, ceea ce corespunde unui număr de aproape 3,3 milioane mașini. Cheltuielile pentru ITP ale proprietarilor acestor mașini, cumulate, vor fi de circa 100 milioane euro (492 milioane lei) pe an.

Costul unei ITP este de 100-150 lei, in funcție de service și motorizarea mașinii. Din această sumă RAR încasează o sumă fixă, 17 lei, pentru fiecare ITP realizată în service-urile autorizate să facă așa ceva.

Un calcul grosier arată că veniturile RAR vor creste cu 12 milioane euro (55 milioane lei) pe an doar din această activitate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

− 1 = 1