Amy Cuddy, un psiholog de la Harvard Business School, a studiat arta primei impresii mai mult de un deceniu. Ea si colegii ei au descoperit ca vom face judecăți anticipate cu privire la alte persoane care răspund la două întrebări principale:
1.Pot să am încredere în această persoană?
2.Pot să respect atitudinea acestei persoane?
Conform cercetărilor realizate de Cuddy, 80% – 90% dintr-o prima impresie se bazează pe aceste două trăsături. Subconstientul, al tău și al altor oamenii pe care ii întalneşti se întreabă singur: “Pot să am încredere că această persoană are intenții bune față de mine?” Și “Este această persoană competentă?”
De multe ori presupunem că abilitatea este cel mai important factor, iar oamenii au tendința de a juca acest aspect atunci când întâlnesc pe cineva; cu toate acestea, cercetările lui Cuddy arată că încrederea este cel mai important factor. Pentru ca şi abilitatea ta să conteze, oamenii trebuie să aibă încredere în tine mai întâi.
În cazul în care nu există încredere, de fapt, oamenii percep competenta ca negativă. Din moment ce durează doar câteva secunde pentru ca cineva să decidă dacă esti de încredere și competent, iar cercetările arată că primele impresii sunt foarte dificil de schimbat, presiunea care vine impreună cu întalnirea oamenilor noi este intens justificată.
Odată ce recunoşti importanța încrederii asupra competenței, ai puterea de a prelua controlul asupra primelor impresii pe care le laşi. Iată câteva sfaturi care te vor ajuta să stapanesti arta primei impresii:
Lasa persoana pe care o întâlnești să vorbească mai întâi. Permite-le să preia conducerea în conversație, și poţi adresa întotdeauna întrebări bune pentru a pava drumul spre o bună impresie. Luând cuvântul imediat prezinti poziția dominantă, ceea ce nu te va ajuta să construieşti încrederea. Încredere și căldură sunt create atunci când oamenii se simt înțeleşi și au nevoie de un schimb de păreri pentru ca acest lucru să se întample.
Foloseşte un limbaj al corpului pozitiv.Folosind un ton entuziast, încrucişand brațele, menținând contactul vizual, și poziţia înclinată spre vorbitor sunt toate formele de limbaj al corpului pozitiv, ceea ce poate face toata diferenta.
Stai departe de telefonul mobil. Este imposibil să construiesti încrederea și să monitorizezi telefonul în același timp. Nimic nu dezgustă mai mult oamenii decat un mesaj de tip text în mijlocul conversație sau chiar o privire rapidă la telefon. Când te angajezi într-o conversație, este necesar să îţi concentrezi toată energia pe aceasta. Aici vei descoperii că toate conversațiile sunt mai plăcute și eficiente atunci când le acorzi toată atenţia.
Fa-ti timp pentru conversatiile scurte. Ar putea suna banal, dar cercetările arată că, începând cu întâlniri de doar cinci minute, cu vorbă putină obții rezultate mai bune.
Practica ascultarea activă. Ascultare activă înseamnă să te concentrezi pe ceea ce spune cealaltă persoană, mai degrabă decât să te gandeşti la ceea ce vei spune în continuare. A pune întrebări pătrunzătoare este o modalitate foarte bună de a ilustra faptul că acorzi într-adevăr atenție conversatiei.
Fă-ți temele. Oamenilor le place atunci când știi câteva lucruri despre ei fără să ti le spună. În timp ce acest lucru poate să nu funcționeze pentru întâlniri întâmplătoare, este crucial atunci când este planificată o primă reuniune, cum ar fi un interviu de angajare sau o consultare cu un potențial client. Afla cat de mult poţi despre toate persoanele pe care le întalneşti, compania lor, provocările principale ale companiei lor, și așa mai departe. Acest lucru demonstrează competență și credibilitate prin punerea în evidență a inițiativei și responsabilităţii de care dai dovadă.