De ce ar trebui sa cheltuim bani pe experiențe, nu pe lucruri – anticipând o experienta se produce emoție și bucurie, în timp ce anticiparea de a obține un lucru provoacă nerăbdare
Când muncim din greu în fiecare zi și nu ramanem cu aproape nimic după cheltuielile obișnuite, trebui să ne gandim dacă o facem inteligent. Cheltuie banii pe ceea ce stiinta spune că te va face fericit. Un studiu de 20 de ani realizat de Dr. Thomas Gilovich, un profesor de psihologie la Universitatea Cornell, a ajuns la o concluzie puternică și simplă: nu cheltuii banii pe lucruri. Problema cu lucrurile este că fericirea pe care o oferă dispare repede.
Paradoxul bunurilor este că vom presupune că fericirea de a cumpara ceva va dura atâta timp cât lucrul în sine. Pare intuitiv că investițiile în ceva ce putem vedea, auzi, și atinge pe o bază permanentă oferă cea mai bună valoare. Dar e greșit.
Puterea Experiențelor
Gilovich si alti cercetatori au descoperit că experiențele, oferă fericire mai durabilă decât lucrurile. Iata de ce: Experiența devine o parte a identității noastre. Noi nu suntem posesiunile noastre, dar suntem acumularea a tot ceea ce am văzut, lucrurile pe care le-am făcut, și locurile în care am fost. Achizitonarea unui Apple Watch nu va schimba cine esti; a lua o pauza de la locul de muncă pentru o excursie la Appalachian Trail de la început până la sfârșit cu siguranță va produce o schimbare.
Comparațiile contează puțin. Noi nu comparăm experiențele în același mod în care ne comparăm lucrurile.
Anticiparea contează. Gilovich a studiat, de asemenea, anticiparea si a constatat ca anticipând o experienta produce emoție și bucurie, în timp ce anticiparea de a obține un lucru provoacă nerăbdare. Experiențele sunt plăcute din primele momente de planificare, tot drumul până la amintirile pe care le prețuim pentru totdeauna.
Experiențele sunt trecătoare (ceea ce este un lucru bun).
Ai cumparat vreodata ceva care nu a fost aproape la fel de cool cum te-ai gandit ca ar fi? Odată ce ți-l cumperi, va sta acolo, în fața ta, amintindu-ti de dezamăgirea creata. Și chiar dacă o achiziție nu satisface așteptările, remușcările cumpărătorului se pot transforma in: “. Sigur, e cool, dar, probabil, nu a meritat banii”
Noi nu facem acest lucru cu experiențele. Însuși faptul că au trecut si au fost pentru o perioadă scurtă de timp este o parte din ceea ce ne face să le prețuim atât de mult, și ca valoarea tinde să crească pe măsură ce trece timpul.
Gilovich si colegii sai nu sunt singurii care cred că experiențele ne fac mai fericiți decât lucrurile, Dr. Elizabeth Dunn de la Universitatea din British Columbia a studiat, de asemenea, subiectul, iar ea a atribuit fericirea temporară realizată prin cumpararea de lucruri la ceea ce ea numește “bălți de placere.” Cu alte cuvinte, acest tip de fericire se evaporă repede și ne face sa ne dorim mai mult. Lucrurile pot dura mai mult decât experiențele, dar amintirile care persista sunt ceea ce contează cel mai mult.