Europa critică dur politicile industriale ale Chinei: subvenţii uriașe, sprijin de stat pentru achiziții de supercompanii străine, limitarea accesului afacerilor europene pe piaţa locală

Camera de Comerț a Uniunii Europene în China critică politicile industriale chineze, prevăzute în documentul „China Manufacturing 2025 (CM2025)”, potrivit unui raport publicat marți la Beijing.

Sunt vizate mai ales măsurile de subvenţionare a capacităților de producție excedentare, care ar putea inunda piața europeană, în defavoarea produselor mai scumpe realizate în UE,

CM2025 „stabiliește obiective ambițioase”, cu „cifre uimitoare”. (…) „Guvernul central și autoritățile locale au anunțat finanțări de sute de miliarde de euro sub forma subvențiilor, și a altor canale de sprijin”, spune raportul Camerei Europene de Comerț în China.

Planurile chineze ţintesc la crearea unor campioni în 10 industrii cheie, mai ales în domenii hi-tech precum robotica, tehnologiile medicale avansate, semiconductorii și vehiculele motorizate cu tipuri noi de energie.

Raportul Camerei Europene este un avertisment încă din titlu: „China Manufacturing 2025: Putting Industrial Policy Ahead of Market Forces”. Autorităților chineze li se reproşează că, în loc să-și respecte promisiunile privind reformele progresive concentrate pe principiile pieței, folosesc „instrumente precum subvențiile, susținerea companiilor de stat ineficiente, limitarea accesului afacerilor străine și sprijinul acordat de stat achizițiilor chineze în UE și nu numai”.

Dimpotrivă, politicile ţărilor membre ale Uniunii Europene „se concentrează în primul rând pe facilitarea inovaţiei şi a dezvoltării tehnologice”, prin consolidarea instituţiilor, protecţia proprietăţii industriale, sprijinirea cercetării în universităţi şi crearea de centre publice de cercetare.

Autorităţile chineze ţintesc la cote de piaţă substanţiale pe piaţa internă, realizate inclusiv prin metode discutabile, care sunt susceptibile de încălcarea angajamentelor Chinei la Organizația Mondială a Comerțului.

Raportul dă ca exemplu faptul că producătorii străini de automobile electrice sunt presaţi să-şi transfere tehnologia către partenerii chinezi, în schimbul permisiunii de a produce și vinde în China.

Companiile multinaționale occidentale, cum ar fi Siemens în domeniul transportului feroviar de mare viteză, au acordat deja licenţe tehnologice partenerilor chinezi, pe care i-au reîntâlnit apoi în competiţia pe alte piețe externe.

Politicile comerciale și de investiții ale Chinei pot inspira contramăsuri protecționiste în UE, potrivit raportului citat, potrivit criticilor europeni. „Spunem acest lucru nu pentru a încuraja protecționismul, ci având în vedere ascensiunea populismului în toată Europa”, spune Jörg Wuttke, președintele Camerei de comerț UE.

Miza chineză este strategică, în condiţiile în care guvernul vrea să scape de așa-numita capcană a „veniturilor medii”, cu care se confruntă economiile emergente care doresc să facă saltul la o economie de salarii mari, creșterea veniturilor afectând deja competitivitatea țării.

Camera de Comerț a Uniunii Europene în China (Camera Europeană) a fost fondată în 2000 de reprezentanţii a 51 de companii care operează în China. Este organizaţie non-profit, cu activitatea structurată pe 25 de grupuri de lucru și forumuri, care reprezintă afacerile europene în China. Camera Europeană este recunoscută de Comisia Europeană și de autoritățile chineze ca vocea oficială a afacerilor europene în China.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

6 × 1 =