Falimentul marelui armator coreean Hanjin dă o mult așteptată gură de aer pentru industria transportului de containere. Câteva săptămâni cu o concurență redusă și deja prețurile au și crescut. Observatorii avertizează să nu-și facă nimeni mari speranțe.
Prăbușirea Hainjin Shipping este un șoc pentru Coreea de Sud. Transportul maritim de containere joacă un rol important de decenii în economia țării care este orientată spre export. El a sprijinit de ani de zile creșterea țării. Astăzi este al șaptelea cel mai mare armator din lume, cu datorii de aproape cinci miliarde de euro. La sfârșitul lunii august a fost nevoit să ceară deschiderea procedurii de insolvență.
Ceea ce pentru Coreea de Sud reprezintă o veritabilă implozie a comerțului pe mare, pentru restul industriei de la nivel mondial este o binecuvântare. Fiecare concurent care se “îneacă” face ca ceilalți să aibe mai mult loc pe piață. Unii armatori speră la o mare eliberare la care industria de transport maritim speră de ani de zile. Deja de câteva săptămâni prețurile au început să crească datorită faptului că Hanjin a încetat orice fel de activitate, iar după șapte ani de criză unii jucători au putut să marcheze cifre pozitive.
După cum reiese din datele bursei de transport maritim de la Shanghai, tarifele de transport pentru navele de containere s-au majorat pe rutele dintre Asia și Europa de Nord deja din prima săptămână după faliment cu aproape 40%. Iar tarifele pentru rute între Asia și SUA s-au majorat cu peste 50%. Pe rutele dintre Asia și Marea Mediterană precum și între Asia și Orientul Apropiat au fost înregistrate creșteri similare de prețuri.
Hanjin este cu toate acestea un jucător mic pe piața mondială de transport maritim. Flota mondială cuprinde 6000 de vase de containere cu un total de 16 milioane de containere standard. Hanjin deține o cotă de fix o jumătate de milion. Dar în regiunile în care coreenii sunt activi, pierderea navelor se traduce într-o scădere drastică a capacității. Eliberarea pieței va aduce beneficii pentru concurenți sub formă de tarife mai mari pentru transport.
http://www.n-tv.de/wirtschaft/Hanjin-Pleite-laesst-Frachtpreise-steigen-article18628116.html