Chiar dacă în comparație cu campaniile electorale din SUA sumele sunt infime, cheltuielile de partid sunt controversate chiar și în Germania. Acolo companiile fac și ele donații, iar cele trei mari partide beneficiază în mod foarte diferit de pe urma acestora.
Cu puțin timp înainte de alegerile germane pentru Budestag, companiile germane și asociațiile au oferit donații consistente partidelor. Doar în lunile iulie și august CDU a primit donații de 450.000 de euro. Au fost depășiți de cei de la FDP care au încasat 720.000. SPD a trebuit să se mulțumească cu donații de valoare mai mică, doar 170.000 de euro. Verzii, cei de stânga și AfD nu au primit donații substanțiale.
Câți bani primesc anul acesta partidele în total de la firme și asociații, acest lucru va fi dezvăluit doar în anul 2019. Iar numai granturile în numerar în valoare de peste 50.000 de euro trebuie anunțate direct și prompt de către Bundestag. La plăți în valoare de peste 10.000 de euro partidele sunt obligate să le menționeze în rapoartele lor în toți cei patru ani cât se află la putere. Toate celelalte cheltuieli financiare nu trebuie specificate.
Situația conturilor este publicată doar neregulat, cifrele actuale provin din anul 2015. Unsprezece milioane de euro au plătit companiile atunci către partide. Printre donatori s-au aflat Daimler, concernul energetic Evonik precum și asociații industriale de genul lui Südwestmetall. Lumea se întreabă de ce firmele au bani puși deoparte pentru partide. Cu asemenea cheltuieli acestea vor avea și așteptări față de mediul politic, spune Matin Reyher de la Organizația de Supraveghere a Demnitarilor. Acesta cere ca donațiile către partid în valoare de minim 10.000 de euro să fie făcute publice, iar cele de la 2000 de euro în sus să fie trecute în raportul de responsabilitate.
http://www.n-tv.de/wirtschaft/Firmen-zahlen-1-3-Millionen-Euro-an-Parteien-article20024139.html