În jurul lumii într-un vas electric (1)

În luna aprilie vasul Energy Observer a pornit într-o călătorie de șase ani în jurul lumii. Catamaranul este complet independent, fiind propulsat doar de energia soarelui și a vântului. Suplimentar, el își ia rezerve de hidrogen din mare.

În timp ce toată lumea vorbește despre automobile electrice, pe mare domină în continuare motoarele diesel și pe bază de țiței, care poluează anual aerul cu 20 de milioane de tone de oxid de sulf. Doar cele mai mari 15 nave din lume produc îmăreună atât de multe noxe precum 750 de milioane de automobile, spune asociația germană pentru mediu, NABU. În ciuda acestui aspect până acum tema electromobilității maritime nu a fost o temă suficient de bine dezbătută.

Cei doi francezi, Victorien Erussard și Jérôme Delafosse, vor să schimbe acest lucru. În luna aprilie ei au pornit într-o călătorie cu vasul lor pe nume “Energy Observer” pentru a face înconjurul lumii. Un aspect special la catamaranul lor este faptul că folosește elemente din jur ca sursă de energie.

Celule solare dispuse pe o suprafață de 130 de metri pătrați acoperă acoperișul vasului lung de 30 de metri și folosesc energia solară pentru a încărca mici baterii, care propulsează două motoare electrice. Alternativ există și două turine eoliene. Suplimentar vasul produce preia hidrogenul din apa oceanului, pentru a servi drept rezervă de combustibil pe lângă baterii. Aceste tehnologie este deja cunoscută în industria auto, dar spre deosebire de mașini, catamaranul nu trebuie să treacă niciodată pe la benzinărie. Hidrogenul este produs prin metode proprii la bord, folosind apa din ocean. Aceasta este purificată și trece printr-un proces de electroliză, fiind apoi salvată și comprimată într-un container, explică Delafosse pentru ediția britanică a publicației Wired.

Francezul este producător de documentare și scanfandru profesionist, împreună cu partenerul său Erussard, un ofițer maritim și marinar de competiție. Cei doi au cumpărat împreună în urmă cu câțiva ani catamaranul în valoare de 500.000 de euro, care l-au transformat apoi în Energy Observer. Ei au vrut să demonstreze că pot parcurge un asemenea traseu pe mare fără utilizarea de combustibili fosili. Chiar dacă se folosesc adesea motoare electrice, energie acestora provine tot din arderea combusitibililor rezultați din fosile și mult prea rar din surse regenerabile.

Împreună cu o echipă de 50 de oamni ei au construit pe vremea aceea un vas de competiție, care a câștigat printre altele în Trofeul Jules Verne în anul 1994 pentru că au făcut înconjurul lumii într-o călătorie ce a durat trei ani de zile. Pe punte au fost montate panouri solare iar nava a fost prelungită cu șase metri.

http://www.sueddeutsche.de/panorama/abu-dhabi-erste-weltumrundung-mit-solarflugzeug-gelungen-1.3095000

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

+ 40 = 46