În nicio țară europeană finanțarea sistemului de securitate socială nu se asigură exclusiv de angajator sau de angajat

taxe_impozite

Finanțarea sistemului de securitate socială nu se asigură exclusiv de angajator sau de angajat în nicio țară din Europa, iar o astfel de schimbare bruscă va avea cu siguranță impact asupra ocupării, afirmă reprezentanții Blocului Național Sindical (BNS).

“În nicio țară din Europa finanțarea sistemului de securitate socială nu se asigură exclusiv de angajator sau de angajat, pentru că vorbim de solidaritate și de responsabilitate socială asumată în mod echilibrat între angajat și angajator. O astfel de schimbare bruscă, chiar dacă ea ar putea fi făcută fără a afecta în acest moment povara fiscală a angajatorului sau angajatului, va avea cu siguranță impact asupra ocupării. Acesta este și motivul pentru care statele europene nu au pe agendă o astfel de schimbare, în multe state ratele contribuțiilor de securitate socială ale angajatorului și angajatului sunt păstrate la un nivel egal sau aproape egal, o schimbare în asumarea poverii contribuțiilor de securitate socială nu este o opțiune pe agenda politică”, se arată într-un comunicat al BNS remis, joi, AGERPRES.

Potrivit BNS, într-un dispreț total față de cadrul legislativ general, altul decât cel fiscal, și fără niciun fel de fundamentare și evaluare de impact, Ministerul Finanțelor Publice propune transferul aproape în totalitate a responsabilității finanțării sistemului de securitate socială de la angajator la angajat.

“După o flexibilizare excesivă a relațiilor de muncă operată de Guvernul Boc, măsură ce a condus la o reducere semnificativă a protecției salariaților, aceasta este o nouă dovadă de desconsiderare a forței de muncă din România. Dacă se va continua această tendință România va ajunge o zonă de tip ‘Vest Sălbatic’, în condițiile în care la nivel European se consideră că e timpul să fie readuse în discuție și reîntărite drepturile sociale ale lucrătorilor și dialogul social”, menționează BNS.

Totodată, sindicaliștii cataloghează drept complet gratuită declarația conform căreia puterea de cumpărare a salariilor nu va avea de suferit în urma acestor modificări ale Codului Fiscal.

“Probabil Ministerul Finanțelor Publice nu știe că în anul de grație 2016 nu poți impune angajatorilor privați să majoreze toate salariile în plată cu un procent sau o sumă anume, pur și simplu pentru că Guvernul nu e parte a acestor contracte de muncă. Intervenția statului în acest sens poate viza doar aspecte ce țin de standarde minim legal obligatorii de protecție a salariaților”, se mai arată în comunicat.

Mai mult, liderii BNS precizează că măsura de compensare propusă de Ministerul Finanțelor nu va acoperi decât mai puțin de jumătate dintre salariați în condițiile în care aceasta se adresează contractelor în vigoare. Potrivit BNS, în 2015 au fost încheiate 2.198.435 de noi contracte individuale de muncă, pe perioadă nedeterminată, dintr-un total de 5.639.508 contracte active pe perioadă nedeterminată, în timp ce 2.050.859 contracte individuale de muncă încheiate pe perioadă nedeterminată au încetat să mai producă efecte.

Mergând mai departe, sindicaliștii BNS arată că tinerii vor fi primii care vor avea de suferit în cazul în care vor fi adoptate modificările Codului Fiscal, în condițiile în care un tânăr salariat care intră în piața muncii acum, cu un salariu stabilit la nivel minim primește net aproximativ 925 lei, iar dacă va intra în piața muncii după 1 ianuarie 2017, după noul Cod fiscal, la același salariu minim, suma primită va fi de doar 777 lei.

“Dacă simplificarea birocrației înseamnă modificarea a 5 milioane de contracte individuale de muncă și refacerea tuturor situațiilor de plată a salariilor, atunci revoluționăm în mod paradoxal inclusiv ideea de debirocratizare. În acest context și privind situația optimist, sperăm că această inițiativă a fost doar una menită să atragă atenția publicului de la intenția manifestă a ministerului de a ‘albi’ averile ilicite sau care nu pot fi justificate, și că nu se va merge până la capăt, confirmând încă o dată faptul că guvernanții valorizează poporul doar în perioadele electorale, în rest nefiind preocupați de cei care îi aleg de fiecare dată cu speranța că — în sfârșit — cineva se va gândi și la bine lor!”, se mai arată în comunicatul citat.

Conform profit.ro, care citează un proiect de ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea Codului Fiscal, contribuțiile de asigurări sociale (CAS) ale angajatului ar urma să fie majorate de la 10,5% la 21,7%, iar pentru sănătate (CASS) de la 5,5% la 8,9%. În schimb, angajatorii vor fi scutiți de CAS pentru condiții normale de muncă, precum și de CASS. Măsura va afecta persoanele cu activități independente care, în prezent, datorează 10,5% și 5,5%. Povara taxării se va dubla în cazul lor.

Totodată, angajatorii ar urma să achite doar CAS pentru condiții deosebite sau speciale de muncă, de 4,2%, respectiv 8,2%. Astfel, contribuțiile sunt aproape integral mutate în sarcina angajatului sau a persoanei fizice cu activități independente, cum sunt Persoanele Fizice Autorizate (PFA) și profesiile libere. Pentru a atenua impactul majorării contribuțiilor asupra salariaților, proiectul prevede măsuri care vizează salariul mediu brut.

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a precizat însă, printr-un comunicat de presă, că nu are în vedere majorări de taxe și impozite în acest an, iar singurele măsuri care au fost și sunt vizate sunt de simplificare a procedurilor fiscale și în favoarea activității economice.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

+ 68 = 73