În școlile italiene se va preda recunoașterea știrilor false

Ultimii doi ani ne-au oferit dovezi clare că internetul, prin social media mai exact, poate fi manipulat, deși comisia care anchetează propaganda făcută de ruși pe internet în pragul alegerilor americane încă nu găsește dovezi satisfăcătoare.

Dar ele există. Până și reprezentanţii Facebook au recunoscut, la începutul lunii septembrie, că o operaţiune cel mai probabil desfășurată în Rusia a cheltuit 100.000 de dolari pe reclame americane cu mesaje care promovau o „politică disruptivă pentru societate”. Astfel, 3.000 de reclame și 470 de conturi și pagini false au sădit seminţe de dezbinare pe teme precum drepturile persoanelor gay, imigranţii și problemele rasiale. Cel mai probabil, acesta este doar vârful aisbergului.

Prin urmare, avocaţii companiilor Facebook, Twitter și Google au fost chemanţi să dea mărturie publică în faţa Congresului american, pe 1 noiembrie, despre rolul pe care aceste companii l-au jucat în tentativele Rusiei de a influenţa alegerile americane. Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, și-a cerut recent scuze pentru că nu a acordat importanţă dezinformărilor de pe site și că a respins ideea că platforma sa de socializare ar fi avut un impact semnificativ asupra alegerilor. Moderatorii, care trebuie să analizeze sute sau chiar mii de componente ale unei reclame plătite de pe Facebook, spun acum că algoritmul de analiză este construit pentru a trece repede printr-un volum mare de activitate, și nu pentru nuanţe de limbaj sau vizuale. Evaluarea nu este critică și calitativă, ci doar cantitativă și nu poate detecta un limbaj de propagandă.

Pentru Twitter, situţia pare și mai gravă după ani în care utilizatorii s-au plâns că regulile de utilizare ale platformei și algoritmii de verificare a postărilor reușesc să scoată la suprafaţă cele mai rele elemente ale societăţii. Că e vorba de conturi false care răspândesc propaganda rusească, de membri ISIS care caută sa racoleze sau pur și simplu de trolii rasiști și sexiști, Twitter nu are cea mai bună reputaţie. Chiar recent, o mișcare a mai multor femei de a boicota reţeaua pentru că nu ia în serios abuzul verbal la adresa femeilor a fost încununată de succes, președintele companiei promiţând să facă schimbări semnificative.

Una dintre ele a fost anunţată chiar săptămâna aceasta, și anume că Twitter nu va mai permite reclame la conturile Russia Today (RT) și Sputnik, doi sateliţi media rusești, care fac propagandă prin birourile de presă deschise în toată lumea. Comunitatea serviciilor de inteligenţă americane a subliniat, la începutul acestui an, că RT și Sputnik au implementat eforturile statului rus de a manipula alegerile americane. Mai mult decât atât, președintele Twitter a declarat că veniturile care au parvenit de când RT își face publicitate pe Twitter, adică de aproape 2 milioane de dolari, vor fi donate pentru derularea unor cercetări externe asupra felului în care reţeua poate fi folosită pentru manipularea alegerilor, inclusiv prin dezinformări, nu doar prin reclame. Astfel, Twitter oferă bani pentru a i se spune ce a greșit, un proces educativ inedit.

Alt proces inedit vine dintr-un experiment al guvernului italian, în cooperare cu aceste companii digitale de top, precum Facebook și Google, cu scopul de a pregăti o generaţie de studenţi care au prins deja rădăcini în social media ca să recunoască știrile false și teoriile conspiraţiei care circulă pe internet. „Știrile false ne umplu de otravă porţia zilnică de internet și ajungem să fim infestaţi chiar fără să ne dăm seama. Este normal să le oferim acestor tineri posibilitatea să se apere de minciuni”, a declarat Laura Boldrini, președinta Camerei Inferioare a Parlamentului.

Programul, care va începe în 8.000 de licee italiene de pe 31 octombrie, este parte a unui efort internaţional din care fac parte și Grecia și Malta, în care copiii nu doar că sunt învăţaţi să recunoască știri false, ci sunt încurajaţi și să le vâneze, să își creeze propriile bloguri sau conturi sociale pentru a expune minciunile și felul în care le-au descoperit.

Este un efort important într-o ţară în care un partid politic tânăr respinge expertiza și autoritatea care derivă din ea. Poate că nu este nicio coincidenţă și faptul că printre elevii americani s-au raportat nivele de stres și de ostilitate mai mari în ultimul an, pe măsură ce tonul discursului politic la nivel naţional, infiltrat mai ales în presă și social media, s-a înrăutăţit semnificativ, devenind tot mai agresiv și polarizant, conform unui studiu al Institutului UCLA pentru Democraţie, Educaţie și Acces.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

29 + = 37