Supermarketurile ar putea fi obligate sa vanda cel putin 51% de produse achizitionate din “lantul scurt de aprovizionare”, inclusiv carne, legume, oua si produse lactate si de panificatie. Insa proiectul este aspru criticat de marile lanturi de magazine. Masura a fost adoptata de Comisia de Agricultura din Camera Deputatilor, insa parlamentarii au pasat mingea Guvernului, care va fi nevoit sa stabileasca modalitatea de implementare.
Proiectul are mai multe hibe, in viziunea Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), iar una dintre ele este ca termenul “lantul scurt de aprovizionare” nu e definit si poate lasa loc de interpretari. Ba mai mult, e posibil ca masura – care are ca scop promovarea produselor romanesti si de a oferi sprijin producatorilor autohtoni – sa aiba efectul invers decat cel scontat.
“Invocarea ideii ca prin noua lege vor fi sprijinite interesele producatorilor romani, mai ales ale celor mici, reprezinta o inducere in eroare a opiniei publice.
Conceptul de ‘aprovizionare pe lantul scurt’ adoptat de catre Comisia de Agricultura nu reprezinta deloc o garantie nici pentru consumatorul roman ca va avea acces la produse romanesti intr-o pondere mai mare – dar la preturi egale sau mai mici – si nici pentru producatorii romani ca vor fi aparati de concurenta unor producatori externi”, arata AMRCR intr-un comunicat de presa remis IVOLINE.
Dimpotriva, reprezentantii marilor magazine sustin ca apare riscul ca, de exemplu, producatorii bulgari sa devina mai atractivi pentru magazinele din sudul Romaniei si cei din Ungaria pentru magazinele din vestul tarii. AMRCR arata ca, in prezent, supermarketurile reprezinta principalul canal de promovare a produselor romanesti, iar aceasta tendinta va continua, motivatia fiind faptul ca romanii solicita produse autohtone. Marile magazine sustin ca lucreaza oricum indeaproape cu producatorii locali si ii critica pe cei care vor sa construiasca o atmosfera de ostilitate fata de supermarketuri prin mesaje populiste de genul “agricultura noastra poate sa livreze 100%”.
AMRCR aminteste si faptul ca institutiile statului, inclusiv Consiliul Concurentei, au atras atentia asupra riscurilor la care vor fi expusi consumatorii si operatorii economici ca urmare a acestor initiative legislative. De asemenea, punctul de vedere al Guvernului, semnat in februarie 2016 de premierul Dacian Ciolos, a fost negativ. Totusi, Ministerul Agriculturii a declarat public ca sprijina respectivul proiect de lege pentru ca este in interesul fermierilor locali. “El nu a prezentat, insa, nicio analiza care sa ofere o minima garantie ca producatorii romani au capacitatea verificata prin care sa sustina – constant, cantitativ, calitativ, aprovizionarea magazinelor cu cotele obligatorii de produse impuse de noua forma a legii”, potrivit sursei citate.
De asemenea, textul adoptat de Comisia de Agricultura omite sa “precizeze si ce trebuie sa faca retailerii in cazul in care promisiunile triumfaliste vehiculate public nu se confirma in realitate”. “Abordarea dezechilibrata a legii este evidenta. Producatorul va scapa cu o amenda, dar retailerul este pasibil de ridicarea licentei”, potrivit comunicatului.