Licitaţie trucată şi fraude din fonduri europene la modernizarea unei artere

646x528

Licitaţie trucată şi fraude din fonduri europene la modernizarea unei artere principale din municipiul Bacău

Primăria Bacău a favorizat căştigătorul licitaţiei la strada Ştefan cel Mare, realizată cu fonduri europene. Modernizarea străzii Ştefan cel Mare din Bacău nu este realizată conform proiectului şi caietelor de sarcini, potrivit cărora a fost desemnat câştigătorul- consorţiul de firme Symmetrica SRL şi Electroaxa. Mai precis, constructorii trebuiau să realizeze noul covor asfaltic prin reciclare la rece, dar recent Primăria Bacău a aprobat schimbarea soluţiei tehnice şi realizarea străzii prin metoda clasică, a asfaltării integrale.

Proiectul de modernizare şi reabilitare a străzii Ştefan cel Mare din Bacău pare să fi avut câştigătorul desemnat dinaintea licitaţiei. Primăria Bacău, autoritatea contractantă care a organizat licitaţia, pe baza proiectului realizat de firma Interproiect, a dispus ca modernizarea străzii să se facă „in situ“ prin reciclarea la rece a stratului de asfalt şi beton existent pe stradă. Deşi au existat contestaţii care probau de ce nu poate fi realizată lucrarea în acest mod, dar şi o decizie definitivă a Curţii de Apel Bacău, care obliga Primăria să schimbe soluţia tehnică şi cerinţele din caietele de sarcini, care erau restrictive şi favorizau doar anumiţi competitori, edilii Bacăului au făcut licitaţia la fel.

În răspunsurile date de Primărie Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) dar şi în clarificările la licitaţie, se arată de ce este indicat ca să fie respectat procedeul mult mai ecologic al asfaltării la rece.

În februarie 2015, primarul Romeo Stavarache, proaspăt ieşit din arest la domiciliu, a anunţat, în premieră câştigătorii: SC Symmetrica SRL din Vereşti şi SC Electroaxa. Lucrările de modernizare au fost estimate la 8,38 milioane de lei şi au început la finalul lunii martie. Strada a fost frezată, s-au schimbat o parte din trotuare. Recent, la începutul lunii septembrie, după ce lucrarea a fost blocată aproape două luni, a fost obţinut acordul din partea Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord Est, prin care vin fondurile europene, pentru schimbarea soluţiei tehnice. Exact cea care a departajat câştigătorul licitaţiei.

Schimbarea soluţiei a survenit urmare a faptului că sub asfalt ar fi fost găsite „nişte bare de oţel“, peste care nu ar fi putut trece utilajul de mari dimensiuni, cerut în caietele de sarcini. De existenţa armăturilor metalice nu se ştia, afirmă responsabilii din primărie, în ciuda documentelor aflate la arhivă, prin care s-a asfaltat iniţial strada Ştefan cel Mare. Conducerea primăriei dă din umeri

Schimbarea soluţiei tehnice la modernizarea străzii Ştefan cel Mare este pasată ca responsabilitate edilului Romeo Stavarache, ordonatorul de credite al Municipiului Bacău. Decizia a fost luată şi prin semnătura managerului de proiect, Camelia Rotaru Colombo, care însă a refuzat orice dialog.

Viceprimarul Vasile Tescaru afirmă că nu sunt probleme de finanţare şi că lucrarea ar trebui să fie finalizată până la jumătatea lunii decembrie. „Nu sunt eu direct responsabil de lucrare. Dar pot să spun că asfaltarea trebuie realizată până la mijlocul lunii noiembrie, după aceea nu mai permit condiţiile atmosferice, iar trotuarele ar trebui terminate până la jumătatea lunii decembrie“, a spus viceprimarul Tescaru. Până la această oră s-a achitat jumătate din valoarea lucrărilor, adică 4, 087 milioane de lei. Termenul de finalizare a investiţiei, stabilit în contract, a fost luna octombrie, dar a fost decalat pentru luna decembrie a acestui an.

Viceprimarul Radu Ababei a primit recent să coordoneze o parte din lucrările care s efac în municipiu pe fonduri europene. „S-a schimbat soluţia după ce s-ar fi găsit sub dalele de beton nişte bare de oţel. Nu ştiu dacă ele erau prevăzute în documentele vechiului proiect al străzii Ştefan cel Mare. Asta e problema. Decizia de schimbare a soluţiei a fost acceptată, în cele din urmă, de ADR NE. Nu ştiu de ce s-a cerut la licitaţie ca strada să se realizeze prin reciclare la rece. Atunci nu eram viceprimar. Cei care au făcut licitaţia să răspundă. Consecinţele (n.r. financiare sau penale) vor fi suportate la finalul proiectului“, a precizat viceprimarul băcăuan.

În 2014, primăria ţinea cu dinţii la CNSC şi Curtea de Apel pentru tehnologia asfaltării la rece Primăria condusă de Romeo Stavarache nu a acceptat, sub nicio formă, să fie schimbată soluţia la modernizarea bulevardului din Bacău. „Considerăm că tehnologia prevăzută în caietul de sarcini-reciclarea la rece a îmbrăcămintei rutiere-nu este restrictivă, ea este prevăzută prin ordin de ministru încă din 1997 şi cei interesaţi îşi puteau ei înşişi crea o bază materială specifică, în timpul scurs până în prezent. Principalele avantaje ale noii tehnologii sunt: se utilizează la maxim materialul din structura rutieră existentă, materialele de aport fiind minime, nu este nevoie de utilizarea de gropi de împrumut şi gropi de gunoi (pentru resturi, dale sparte), transporturile sunt mult reduse faţă de soluţiile clasice (este redus transportul efectuat de utilajele faţă de soluţiile clasice, tehnologia prezintă un grad minim de poluare accesptat, este redusă producţia de mixturi asfaltice…“, se arată în răspunsul Primăriei Bacău, transmis Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor din 30 aprilie 2014.

Potrivit clarificărilor date de Primăria Bacău participanţilor la licitaţie, procedura de asfaltare „in situ“ presupune: curăţarea părţii carosabile cu peria mecanică sau cu jet de aer, frezarea betonului la 20 de centimetri adâncime, adăugarea materialului de aport, în funcţi de rezultatele analizelor efectuate în caietul de sarcini, malaxarea materialului reciclat împreună cu liantul, aşternerea şi compactarea materialului reciclat şi compactarea finală a stratului reciclat la cotele proiectate. Primăria Bacău nu respectă hotărârea Curţii de Apel În contestaţia depusă la CNSC de SC Conextrsut SA din Bacău în luna mai 2014 se arată motivele nelegalităţii procedurii „Reciclarea la rece cu lianţi hidraulici rutieri“, impusă la licitaţie de Primăria Bacău.

Practic, proiectantul lucrării de modernizare a străzii „Ştefan cel Mare“ din Bacău a prevăzut expres o singură operaţiune de reciclare, care indică folosirea unui anume tip de echipament, o maşină de tip Wirtgen, care poate realiza lucrările in situ. Pentru modernizarea străzii Ştefan cel Mare, potrivit caietelor de sarcini realizate la Primăria Bacău ar fi fost nevoie de un echipament de tip Cold Recycller WR 4200. (FOTO WIRTGEN.RO)

Dealtfel, un astfel de utilaj costă peste 3,5 milioane de euro, este produs în Germania iar transportul şi punerea în funcţiune presupune şi alte costuri. „Apreciem ca netemeinică soluţia prezentată în caietul de sarcini, în ceea ce priveşte tehnologia de execuţie a refacerii drumului rutier, nefiind analizate soluţiile alternative care să poată fi adoptate de către participanţii la procedură, fiind impusă utulizarea unui echipament special de reciclare care conduce la restricţionarea participării operatorilor economici la procedură“, se mai arată în contestaţia firmei Conextrust depusă la CNSC şi ulterior, la Curtea de Apel Bacău.

Pe 12 iunie, magistraţii secţiei de Contencios Administrativ şi Fiscal de la Curtea de Apel Bacău admit plângerea formulată de SC Conextrust SA Bacău, formulată în contradictoriu cu autoritatea contractantă Municipiul Bacău. Astfel, „modifică decizia CNSC şi dispune obligarea autorităţii contractante la remedierea documentaţiei de atribuire, respectiv a documentelor „Memoriu DL“, caietul de sarcini „Reciclarea la rece cu lianţi hidraulici rutieri“ (reciclare sistem rutier), lista cu cantităţi de lucrări, precum şi a cerinţei privind capacitatea tehnică şi profesională din fişa de date a achiziţiei, în privinţa reciclării la rece a drumului rutier, prin stabilirea tehnologiei de execuţie, cu luarea în calcul a reciclării la rece a dalelor de beton existente în amplasament, cu estimarea costurilor operaţiunilor tehnologice care trebuie executate în cadrul obiectului contractului, precum şi cu adaptarea cerinţelor şi a specificaţiilor tehnice din caietul de sarcini la normativele şi standardele în vigoare“, se arată în hotărârea Curţii de Apel Bacău.

Viorel Rusu, administratorul Conextrust din Bacău, afirmă că Primăria Bacău nu a respectat decizia definitivă a Curţii de Apel şi a organizat licitaţia cu aceleaşi caiete de sarcini. Apoi, după ce a desemnat câştigătorul, a schimbat regulile pe parcurs. „Nu avea rost să ne mai prezentăm la licitaţie. Noi am dovedit Curţii de Apel că lucrarea nu putea fi realizată „in situ“ şi că putea fi făcută prin metodele clasice de asfaltare. Dar Primăria a scos licitaţia exact la fel“, afirmă Rusu.

 

One thought on “Licitaţie trucată şi fraude din fonduri europene la modernizarea unei artere

  1. Uite ca aflat un mesaj prea captivant redactat intr-o maniera dificil de gasit in netul romanesc. Acum, dupa ce am citit acest articol, doresc sa va spun ca in acest weekend trecem la ora de iarna, o stiati deja. Daca tot se trece ora, atunci reglati-va ceasul dupa ora exacta pentru a nu uita sa ajungeti la timp unde trebuie sa ajunget. Multumesc!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

92 − = 85