Fiscul vrea să primească, necondiţionat, „toate detaliile disponibile cu privire la identitatea deţinătorului cardului” ori de câte ori se efectuează o plată electronică. Această prevedere figurează într-un proiect de hotărâre pentru modificarea şi completarea normelor metodologice privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, pus în dezbatere publică de Ministerul de Finanţe, în 12 iulie. Astfel, potrivit modificărilor preconizate în actul normativ, „în cazul plăţilor electronice, efectuate cu cardul bancar prin intermediul POS-ului, entitatea care gestionează certificarea/autorizarea tranzacţiei, comunică Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, simultan cu transmiterea tranzacţiei către instituţia acceptantă, date despre ID –ul terminalului, ID-ul comerciantului,numărul, valoarea,data, ora, minutul emiterii bonului fiscal, instituţia acceptantă, numărul cardului utilizat pentru efectuarea plăţii, cod autorizare plată, toate detaliile disponibile cu privire la identitatea deţinătorului cardului”.
Practic Fiscul, va avea acces necondiţionat la toate detaliile privind tranzacţiile electronice din România, aici incluzând atât datele operatorului, dar şi datele personale ale posesorului de card bancar, fără notificarea, permisiunea utilizatorului sau mandat de la o instanţă.
Noile norme metodologice vin în contextul în care operatorii economici sunt obligaţi să înlocuiască vechile case de marcat cu rolă cu noi aparate de marcat electronice, dotate cu jurnal electronic.
„Sistemul informatic asigură posibilitatea obţinerii de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, a datelor înregistrate în jurnalul electronic, fără notificarea sau permisiunea utilizatorului. Funcţia este activată controlat, prin remodelarea profilului existent pe serverele ANAF, deci fără accesarea aparatului de marcat, şi permite obţinerea suplimentară de date fiscale prin raportare la anumite intervale de timp prestabilite, cu o ritmicitate şi într-un format diferite faţă de cele standard”, se arată în proiectul de act normativ, publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe.
Dar situatia nu a durat decat o zi. Reactia ONG urilor a fost agresiva, dar si guvernul a fost prompt.
Astfel prima reactie dupa scandalul intruziunii Fiscului in viata cetatenilor a fost comunicat cu cateva ore in urma: Finantele si ANAF iau in calcul sa nu mai ceara numarul de card si datele pe care bancile nu le au.
Ministerul Finantelor a avut joi dimineata prima reactie oficiala dupa ce in urma cu o zi ca Fiscul promova o modificare legislativa care ar aduce o intruziune majora in viata cetatenilor. Ministerul anunta ca, impreuna cu ANAF, ia in considerare sa renunte la unele dintre cererile care au declansat disputele. Ministerul da ca exemplu de informatie pe care va renunta sa o mai ceara de la magazine numarul cardului bancar al clientului care a platit cu cardul. De asemenea, Ministerul Finantelor arata ca intentioneaza sa nu mai ceara nici date pe care bancile nu le detin, fara a explica insa la care date se refera.