Schema minimis: urmeaza HAOSUL?
Opt oficii, mii de firme, erori grave ale autoritatilor
Prima etapa a sesiunii doi din cadrul schemei de minimis, in cadrul careia companii vor putea atrage fonduri de la stat pentru a-si sustine afacerile, s-a incheiat cu peste 7.000 de firme inscrise. Insa se pare ca autoritatile sunt pe cale sa provoace haos prin decizii care s-ar putea dovedi cel putin indoielnice.
Conform site-ului Directiei Implementare Programe pentru IMM-uri aippimm.ro s-au inscris peste 7.000 de firme in schema minimis 2014.
IMM-urile au putut sa depuna cereri pentru ajutorul de minimis in perioada 15 ianuarie, ora 10:00, 24 ianuarie, ora 20.00, interval in care au fost incrise in program 7.138 de firme.
Silviu Draganescu, consultant si manager la CilvConsulting si persoana care a urmarit indeaproape desfasurarea procesului, subliniaza ca exista cateva nereguli majore care ar putea duce la un nou scandal.
Potrivit ghidului solicitantului, dupa afisarea listei cu cei inscrisi, Ministerul Economiei incepea sa trimita scrisori de admitere la evaluarea administrativa participantilor, in ordine descrescatoare a punctajului, pana se epuiza bugetul.
„Asta inseamna ca primele 1.100-1.200 de firme urmau sa primeasca scrisoarea si sa se prezinta in urmatoarele 10 zile lucratoare cu documentatia completa la sediile Oficiilor Teritoriale de IMM-uri din tara. Pe masura ce erau evaluate dosarele si respinse, se elibera buget, si se trimiteau scrisori de admitere la urmatorii din lista. Si tot asa pana cand se epuiza complet bugetul de catre firme care obtineau finantare”, recapituleaza Draganescu.
Ieri insa, marti, AIPIMM a trimis la toate firmele inscrise scrisoarea de admitere la evaluarea administrativa, astfel ca toate firmele trebuie sa depuna in zece zile documentatia la oficiile din tara.
Opt oficii la mii de firme, rezulta haos
„Evident, majoritatea persoanelor vor depune documentatia in ultima zi. Si atunci, de exemplu, la Oficiul din Ploiesti se vor prezenta peste 1800 de persoane care sa depuna documentatia. Intrebarea e: cum vor reusi sa inregistreze in doar o singura zi, sute de dosare? De asemenea, chiar si dupa ce se depun, au obligatia prin lege sa dea un raspuns in 60 de zile lucratoare. Pentru 1.800 de dosare, rezulta o medie de 30 de dosare evaluate zilnic. Cum un dosar are peste 100 de pagini, exista suficient personal in fiecare Oficiu sa evalueze 30 de dosare zilnic, fara sa afecteze activitatea Oficiului in implementarea celorlalte programe derulate?”, se intreaba, retoric, Silviu Draganescu.
In Romania, sunt doar OPT oficii care primesc dosare pentru minimis. Oficiul din Ploiesti, de exemplu, deserveste o buna parte din Muntenia, inclusiv Bucurestiul. Este deci de asteptat ca acel oficiu sa fie cuprins de haos.
Fara BCC, viata este mai…transparenta
Mai mult, o alta eroare posibil majora vine tot din partea oficiului din Ploiesti care ieri, marti, a trimis catre toate sutele de firme un eMail in care erau chemate sa depuna dosarele. Eroarea consta in faptul ca in acest mail erau trecute TOATE firmele, dar nu la BCC, adresele tuturor fiind vizibile, deci, si concurentilor.
Wall-Street.ro nu doreste sa instige, astfel incat se abtine in a face supozitii privind felul in care aceasta neglijenta poate fi exploatata de unii.
Cum se acorda punctajul
IMM-urile trebuie sa mentina locurile de munca existente la data inregistrarii cererii de finantare si sa creeze pana la finalizarea investitiei, dar si sa mentina ulterior pentru o perioada de trei ani locurile de munca pentru persoane care nu au avut contract individual de munca in ultimele trei luni.
Autoritatile estimeaza ca vor beneficia de aceste ajutoare cel putin 1.111 de IMM-uri, daca toate solicitarile ar viza nivelul maxim al ajutorului de minimis.
Ajutoarele se vor acorda pe baza unor punctaje si nu pe principiul primul venit-primul servit.
Punctajul acordat IMM-urilor la inscriere este urmatorul: pentru productie – 35 de puncte, la invatamant, stiinta, cercetare – 30 puncte, iar pentru servicii, sanatate, asistenta sociala, cultura si arta – 20 puncte. Microintreprinderile primesc 15 puncte, intreprinderile mici – 10 puncte, iar cele mijlocii – 5 puncte. Al treilea indicator, de departajare, vizeaza numarul de persoane angajate. Astfel, pentru un angajat firma primeste 15 puncte, pentru doua locuri de munca nou create – 20 de puncte, 3 locuri de munca – 25 puncte, 4 locuri – 30 puncte si cinci locuri – 35 de puncte.
Ministerul Finantelor a decis ca sesiunea de inregistrare online pentru schema de minimis derulata in august anul trecut si reclamata de mai multi inreprinzatori sa fie anulata si reluata pentru a fi eliminata astfel orice suspiciune cu privire la corectitudinea procesului.
La acea data, mai multi intreprinzatori care au incercat sa acceseze pagina de internet a Ministerului Finantelor au reclamat ca sectiunea dedicata schemei de minimis s-a blocat dupa deschidere, iar la scurt timp procesul de selectie a fost declarat inchis, acestia nemaiputand aplica pentru ajutorul financiar.
Ulterior, ministerul a transmis un comunicat in care arata ca pagina de internet dedicata schemei de minimis pentru IMM-uri a fost accesata de 20.225 de persoane, iar restul celor interesati nu au mai putut intra pe site deoarece limita tehnica a echipamentelor IT “era deja atinsa”.
Bugetul pentru ajutoarele de minimis acordate IMM-urilor care fac investitii este de 500 milioane lei (125 milioane euro), plata ajutorului efectuandu-se pana la finele anului 2015.
Scrisoarea, stearsa, trimisa “mass” tuturor aplicantilor, cu adresele de email vizibile: