Model german de urmat-angajatorii stabilesc programa in şcoli si practica in fabrici

Ausbilderin mit Lehrling

Sistemul de educaţie duală, în care angajatorii lucrează cu şcolile pentru a avea candidaţi cât mai bine pregătiţi pentru piaţa muncii la absolvire, funcţionează de peste 10 ani la nemti ceea ce a făcut ca în unele regiuni ale Germaniei rata şomajului să fie zero. În România, si vedem asta si la Oradea, numărul mic de elevi din şcolile profesionale şi dezinteresul tinerilor pentru învăţarea unei meserii au condus la un deficit de candidaţi pe piaţa muncii.

Adolescenții pot fi formati numai în meserii de formare recunoscute in Germania.. Formarea durează în funcție de profesia între doi și trei ani și jumătate. Daca performanțele elevilor sunt deosebit de bune, instruirea poate fi scurtata. În general, formarea are loc alternativ în trei sau patru zile, din care una sau două zile, în școala profesională.

Școala profesională poate functiona, de asemenea, cu lecții in bloc (săptămânal). Ca parte a unui invatamint dublu sunt o educație de bază largă cuplate cu calificările profesionale și experienta, ceea ce le dă dreptul de a practica o ocupație de specialitate.
În prezent, există aproximativ 350 de meserii de formare recunoscute. În plus, există încă o varietate de regimuri speciale de formare profesională pentru persoanele cu dizabilități, astfel încât sistemul de formare duală pentru acest grup de oameni sa deschida oportunități de formare.
Formare acoperă următoarele domenii: industrie, expozitii, servicii, serviciu public, agricultură

Condiția pentru includerea in formarea profesională duală este finalizarea unui contract de pregătire cu o companie de training, în care este partea operațională a formării si compania interesata care trebuie ca, separat sa aiba spatiu amenajat in fabrica pentru acest tip de scoala. Pentru ca o companie să organizeze un astfel de program în parteneriat cu o şcoală, are nevoie de acreditare, iar o parte componentă a procesului de obţinere a acreditării este să demonstreze că este nevoie de astfel de calificări pe piaţa muncii.

Programa şcolară este stabilită în funcţie de discuţiile cu un comitet consultativ din care fac parte atât profesori, cât şi reprezentanţi ai firmelor care se implica in acest gen de proiecte,pentru care, atentie,firmele platesc 500-600 de euro/luna, pe fiecare elev practicant.

Nici nu stiu daca merita sa amintim ca după desfiinţarea şcolilor profesionale din 2009 lipsa neseriasilor a dus la aparitia ”DOREL-ilor” fapt care a determinat ca in 2011 sa se reinfiinteze scolile profesionale.

Amar e gustul acceptarii cu usurinta a schimbarilor in invatamintul nostru, sistem care in tarile dezvoltate are o stabilitate organizationala respectata chiar si de sute de ani-no comment. Mai bine sa zambim…

sursa:Handwerk.de/Berufsausbildung‎

—————————————————————————————————————————————————

regular_smile……..despre idiotii scoliti…

Un martor la un accident auto depune marturie. Judecatorul intreaba:
– Ati vazut accidentul?
– Da, domnule judecator.
– La ce distanta te aflai de locul accidentului?
– Treizeci si trei de metri si 22 de centimetri.
– Si cum de stii asa de exact distanta?
– Am masurat, ma gandeam eu ca vreun idiot de judecator o sa intrebe asta!…

 

 

One thought on “Model german de urmat-angajatorii stabilesc programa in şcoli si practica in fabrici

  1. Pingback: Ca in Germania, cum se pot forma viitorii angajati prin noile facilități fiscale acordate companiile implicate în învățământul profesional dual | experiente in afaceri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 + 1 =