
Nestlé va fi fortat sa renunte la inscriptionarea produselor sale cu crucea elvetiana in cazul a 80 de marci de produse fabricate in Elvetia, ca urmare a unei noi legi privind “Swissness” care va intra in vigoare in luna ianuarie a anului urmator. ”Acest lucru este foarte regretabil,” a declarat seful Nestlé Elvetia.
O lege adoptata in 2013, si care va intra in vigoare la 1 ianuarie 2017 stabileste pragurile minime pentru ingredientele de origine elvetiana, pentru ca produsul respectiv sa poata fi considerat cu origine elvetiana si sa poata fi inscriptionat cu crucea elvetiana.
”Produsele si servicii elvetiene se bucura de o reputatie excelenta, atat pe plan intern cat si in strainatate, motiv pentru care indicatiile elvetiene de origine sunt folosite din ce in ce mai mult,” explica Institutul Federal Elvetian de Proprietate Intelectuala.
”Din pacate, ele sunt de asemenea, din ce in ce mai mai frecvent folosite de catre companii care nu utilizeaza ingrediente elvetiene.
Elvetia2Legislatia “Swissness” consolideaza protectia sintagmei “Fabricat in Elvetia” si a folosirii logou-lui reprezentat de crucea elvetiana. Aceasta ajuta la prevenirea si limitarea utilizarii abuzive a acestor insemne si mentiuni, astfel incat valoarea brandului “elvetian” sa poate fi pastrata pe termen lung “.
Nestlé a declarat ca a analizat toate implicatiile aplicarii legislatiei “Swissness” asupra produselor sale ”relevante” – aproximativ 650 de retete, in total – in anticiparea intrarii in vigoarea a legii.
”Timpul investit in implementarea noii legi Swissness a fost considerabil,” a declarat purtatorul de cuvant al companiei.
”Majoritatea produselor respecta noile prevederi, in vreme ce altele au nevoie doar de anumite modificari minore in ceea ce priveste ingredientele. Totusi, un total de 80 de produse, cum ar fi maioneza Thomy maioneza, aluaturile Leisi (pentru pizza si alte produse de panificatie si patiserie) si anumite tipuri de inghetata Frisco, vor pierde crucea elvetiana.”
”Foarte regretabil”
CEO al Nestlé Elvetia, Christophe Cornu a declarat pentru ziarul elevtian de limba germana ”Schweiz am Sonntag” ca acest lucru este ”foarte regretabil” pentru produse care sunt fabricate folosind aceeasi reteta, in acelasi loc ca si pana acum.
“Pentru produsele noastre Thomy, folosim doar oua de la gaini care sunt crescute liber si avem nevoie de un total de 34 de milioane de oua pe an. Aceasta cantitate nu poate fi acoperita de catre Elvetia. Acesta este motivul pentru care trebuie sa cooperam cu furnizori europeni, care indeplinesc standardele de calitate elvetiene,” a spus acesta.
Cornu a declarat ca firma nu va inchide fabrica de la Basel, unde sunt realizate produsele Thomy si Wangen.
“De aceea, sunt increzator ca clientii Leisi si Thomy ne sunt loiali,” a declarat Cornu. ”Totusi,” a adaugat el ”clientii elvetieni sunt foarte exigenti si ei se asteapta la produse de inalta calitate, fiind insa dornici sa incerce si produse noi. Si ei doresc ca productia sa se desfasoare pe plan local. Autenticitatea joaca insa un rol important.”
“Fabricat in Elvetia” in scadere
Cel putin 80% din materiile prime ale unui produs trebuie sa provina din Elvetia, in conformitate cu noile reguli. Pentru lapte si laptele utilizat in produsele lactate acest nivel se ridica la 100%. Totusi, numai materiile prime care sunt disponibile in Elvetia sunt luate in considerare si factorul decisiv este “rata de auto-aprovizionare cu produse naturale”. In cazul in care rata de auto-aprovizionare este mai mare de 50%, ingredientul este pe deplin inclus in calcul.
elvetiaIn cazul in care rata de auto-aprovizionare este intre 20% si 50%, asa cum este cazul pentru capsuni, doar jumatate din cantitatea de ingredient este luata in considerare, in timp ce pentru ingrediente, cum ar fi alunele in care mai putin de 20% pot proveni din Elvetia, ingredientul va fi ignorat la luarea in calcul a proportiei prevazute de lege.
Ingredientele care nu pot proveni din Elvetia, din cauza “conditiilor naturale”, cum ar fi cafeaua si cacaoa, de asemenea, nu sunt incluse la calculul respectivei ponderi. Producatorii pot utiliza crucea elvetiana in cazul in care produsele sunt prelucrate in Elvetia si, in cazul ciocolatei cu lapte, atunci cand laptele a provenit integral din Elvetia.
Conform Federatiei Elvetiene a Consumatorilor (FRC), aceste exceptii pot fi justificate din punctul de vedere al unui producator, dar nu par a fi intuitive pentru consumatori.
”De aceea, FRC va ramane vigilent si ii va ajuta consumatorii sa descifreze semnificatia diferitelor cruci elvetiene.”
De asemenea, legea permite producatorilor de produse prelucrate de a evidentia originea elvetiana a anumitor ingrediente principale, cum ar fi utilizarea carnii de vita elvetiene intr-o lasagna.
In acest caz, carnea trebuie sa fie de origine elvetiana 100%, iar produsul finit trebuie sa fie facuta in Elvetia. Totusi, logo-ul cu crucea elvetiana si indicatia de origine elvetiana nu trebuie sa fie tiparite la o dimensiune mai mare decat cea folosita la tiparirea numelui produsului sau sa dea impresia ca intregul produs este fabricat cu ingrediente provenind in proportie de 100% din Elvetia.