Amsterdam este un urias laborator pentru testarea solutiilor de tip smart cities, aici existand zeci de astfel de initiative care contureaza cum va arata viitorul.
De exemplu, surplusul de energie de la panourile solare poate fi vandut prin intermediul unei centrale virtuale, bateria de la masina electrica poate fi folosita pentru a alimenta casa, pe timp de noapte intensitatea luminoasa de pe o pista de biciclete poate fi reglata de utilizatori, pentru fabricarea berii se foloseste apa de ploaie, iar o platforma online de planificare urbana schimba fata unui cartier.
Iata cateva proiecte care par desprinse din filmele SF.
Iluminat intelligent pe pistele pentru biciclete
O pista de biciclete din portul Amsterdam este iluminata cu energie verde produsa local de o mini eoliana si panouri solare, iar noaptea ciclistii pot stabili intensitatea luminii prin intermediul aplicatiei GeoLight de pe smartphone, pentru a se simti in siguranta. Daca senzorii de miscare nu detecteaza nicio activitate, lumina se stinge automat.
Cum functioneaza sistemul
Sistemul este compus dintr-o retea independenta de curent alternativ in locul retelei normale de curent alternativ si 42 corpuri de iluminat dinamice, cu dimensiuni reduse, controlate la distanta de un software. Energia este furnizata in totalitate de panourile solare si de o mini turbina eoliana.
Deoarece energia este generata si utilizata local, nu este nevoie de tevi si cabluri de la reteaua electrica principala. De asemenea, sistemul nu are nevoie de convertoare, iar cablurile sunt mai subtiri, toate acestea economisind bani pe materii prime si investitii.
Amsterdam este primul oras din lume care pune in aplicare acest tip de sistem, care este alimentat de reteaua de curent continuu de inalta tensiune si, prin urmare, nu se bazeaza pe reteaua publica de curent alternativ.
Proiectul-pilot va fi extins treptat in intreaga zona a portului Amsterdam.
Comert cu surplusul de energie prin centrale virtuale
Cateva case din districtul Nieuw – West – Amsterdam pot stoca in baterii surplusul de energie produsa de panourile solare, si o pot vinde prin intermediul unei centrale electrice virtuale care agrega mai multe unitati de productie mici.
Datorita acestei agregari este posibila tranzactionarea energiei pe piata, gospodariile dotate cu astfel de baterii avand posibilitate sa stocheze atunci cand preturile la energie electrica sunt scazute si sa descarce bateria atunci cand acestea sunt ridicate.
Pana in prezent au fost instalate in casele din districtul Nieuw-West 25 de baterii pentru stocarea energiei, iar proiectul pilot poate include 35 de gospodarii.
Scopul proiectului este de a imbunatati randamentul panourilor solare si echilibrarea (neprevazuta) a ofertei si a cererii de energie verde in cartiere.
Acest proiect face parte din programul City-zen, finantat de Uniunea Europeana in Amsterdam si Grenoble.
Bateriile de la masinile electrice – folosite pentru stocarea energiei
Proiectul Vehicul-to-Grid (V2G) permite posesorilor de masini electrice din Amsterdam sa foloseasca bateria autovehicului pentru a stoca energia produsa de panourile solare de pe casa si pentru alimentarea locuintelor.
Energia stocata in baterie poate fi transferata in reteaua energetica si utilizata imediat fie pentru a conduce masina, fie pentru a folosi aparatele de uz casnic.
Proiectul pilot este derulat de Engie, Alliander, Mitsubishi Motors Corporation, Amsterdam Smart City si Universitatea de Stiinte Aplicate din Amsterdam. TKI Switch 2 Smart Grids a oferit o subventie de 1,6 milioane lei pentru proiect. Initiatorii proiectului vor acorda timp de 3 ani sprijin participantilor.
Studentii de la Universitatea de Stiinte Aplicate din Amsterdam vor studia comportamentul locuitorilor si consumul de energie.
Acest proiect pilot va contribui la avansarea implementarii la scara larga a vehiculelor electrice, utilizarea energiei solare si independenta energetica a gospodariilor, potrivit initiatorilor.
O alta parte importanta a acestui program pilot este dezvoltarea unei platforme online deschise de comunicare a datelor. Aceasta platforma deschisa conecteaza mai multe entitati care in mod normal nu ar coopera automat din cauza diferentelor in protocoalele de comunicare. Astfel se vor conecta datele de la gospodarii cu cele de la masinile electrice si de la statiile de incarcare pentru a crea noi produse si servicii pentru utilizatorul final.
Distribuirea energiei regenerabile intre gospodarii
Casele vor putea distribui intre ele energia regenerabila produsa in cadrul proiectului imobiliar Schoonschip din Amsterdam. Acest lucru este posibil cu ajutorul unei retele inteligente de energie care coordoneaza stocarea si distributia energiei intre gospodarii. Primele case din proiect se asteapta sa fie finalizate in 2017, iar proiectul va fi gata in 2019.
Grid-Friends este condusa de Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) si include Institutul Fraunhofer pentru Matematica Industriala (ITWM) din Kaiserslautern, companiile Spectral Utilities si Evohaus si Fundatia Schoonschip. Proiectul este finantat prin initiativa comuna de programare ERA-Net Smart Grids Plus, cu sprijinul programului de cercetare si inovare al Uniunii Europene Orizont 2020.
Platforma online pentru planificare urbana participativa