O noua incercare a fratilor Micula de a-si recupera banii de la stat, un caz, care, odata castigat va deveni un precedent ce-ar putea face ordine in relatiile firmelor cu statul, direct sau actionar

Snapshot 2015-09-18 21-56-54

 

Dar sa despicam firul in patru.

Eu am de primit de la o firma de distributie a presei la nivel national,  in care statul e actionar majoritar,  peste 700 de mii de euro. Si desigur in mod normal ar trebui sa iau la rand orice companie in care statul e actionar si sa procedez la blocarea conturilor si recuperarea sumei, asa cum statul, pentru orice fel de suma iti blocheaza toate conturile, nu unul singur, in acelasi scop.

In “oglinda”, daca merg la o banca si cer credit ma verifica la sange, chiar sa vada si daca pe cand eram mic am dus sau nu flori de musetel si borcane la gradinita, adica, daca pe o alta firma in care sunt asociat/actionar am datorii la stat, si daca da, imi zice “pa” credit.

In principiu ar trebui sa existe un echilibru echidistant fata de privat si stat, ambii sunt parteneri egali si ca urmare tratamentul trebuie sa fie corect si egal.

 

Fratii Micula incearca pe toate caile sa-si recupereze “banutii” agatindu-se de aplicarea principiilor de mai sus, poate chiar mai puternic, mergand cu blocarea platilor unei firme public/private din UE, (o miscare inedita) catre o firma a statului roman, evitand astfel un proces in Romania care de altfel nu i-a iesit.

Concret, ROMATSA, (o firma romaneasca in care statul e actionar majoritar), este în imposibilitatea de a încasa banii de la Eurocontrol (Organizaţia europeană pentru siguranţa navigaţiei aeriene) pentru serviciile de navigaţie aeriană, după ce fraţii Viorel şi Ioan Micula au obţinut într-o instanţă din Belgia, în urma unui litigiu cu statul român, o decizie de poprire pentru fonduri de până la 85 milioane de euro.

Într-un comunicat de presă transmis vineri, ROMATSA anunţă că în cursul acestei săptămâni a fost notificată de către organizaţia europeană pentru siguranţa navigaţiei aeriene cu privire la existenţa unui act de executare silită transmis de către un executor judecătoresc belgian, în urma unui proces câştigat de fraţii Micula împotriva statului român.

”Această excutare silită vizează banii colectaţi de Eurocontrol în favoarea ROMATSA, în urma prestării de navigaţie aeriană. Actul de executare silită face trimitere la sume reclamate de familia Micula de la statul român. ROMATSA nu are nicio calitate în litigiul dintre statul român şi familia Micula, responsabilitatea rezolvării acestui litigiu fiind a Ministerului Finanţelor Publice din România. Ca urmare, ROMATSA a decis să se apere în instanţele belgiene pentru suspendarea/blocarea respectivei popriri, pentru a nu afecta operaţiunile curente şi angajamentele companiei”, se precizează în documentul citat.

Directorul general interimar al ROMATSA, Fănică Cârnu, a explicat, pentru MEDIAFAX, că s-a pus poprire pe conturile Eurocontrol pentru banii cuveniţi ROMATSA.

”Conturile ROMATSA nu sunt blocate. (…) După estimările noastre, reprezintă banii cuveniţi ROMATSA de la Eurocontrol pentru o perioadă de aproximativ jumătate de an. Neîncasarea acestor bani va complica existenţa instituţiei şi furnizarea serviciilor de navigaţie aeriană pe un termen destul de important. Începând cu data de 9 septembrie, de când a apărut acest ordin de executare silită a Eurocontrol, ROMATSA nu a primit niciun ban”, a declarat directorul general interimar al ROMATSA.

El a spus că deocamdată regia operează în condiţii de siguranţă, conform standardelor.

În ceea ce priveşte acţiunea de blocare a popririi, directorul regiei a precizat că ROMATSA a trimis deja la Bruxelles o echipă de specialişti care negociază un contract de asistenţă juridică şi reprezentare în instanţele belgiene pentru a ridica această poprire.

“În momentul de faţă, nu se pune problema banilor de salarii, pentru că noi am făcut toate demersurile să stopăm această executare silită. Vom afla care sunt consecinţele demersurilor noastre abia săptămâna viitoare. Pe 9 septembrie a fost notificat Eurocontrolul, imediat Eurocontrolul ne-a adus la cunoştinţă acest lucru. Pe noi ne interesează să ne apărăm drepturile în instanţă, să blocăm executarea acestui ordin de executare silită a fondurilor ROMATSA”, a precizat şeful ROMATSA.

Potrivit acestuia, celelalte probleme sunt ale statului român şi trebuie rezolvate de Ministreul Finanţelor, care este reprezentantul statului român în asemenea litigii internaţionale.

“ROMATSA este o regie autonomă, cu autofinanţare, taxele rezultate din biletele pasagerilor pentru transportul aerian sunt colectate de către Eurocontrol şi ceea ce se cuvine ROMATSA trebuie, conform convenţiilor în vigoare, viraţi în conturile ROMATSA. Deci, statul român nu este implicat în acest circuit financiar. Din câte ştiu eu, Ministerul Finanţelor are acţiuni proprii pentru a rezolva această situaţie. Noi nu suntem subordonaţi Ministerului Finanţelor”, a menţionat Cârnu.

Veniturile pe care ROMATSA ar trebui să le încaseze de la Eurocontrol sunt blocate pentru recuperarea sumei de 85 de milioane de euro datorate fraţilor Micula, sumă care reprezintă aproximativ jumătate din încasările regiei pe un an.

La rândul său, Ministerul Finanţelor Publice precizează, printr-un comunicat, că ROMATSA nu a avut şi nici nu are nicio calitate în litigiul dintre Micula şi statul român.

În data de 1 octombrie 2014, a fost adoptată Decizia Comisiei Europene nr. 6848/2014 de deschidere a procedurii de investigaţie în legătură cu punerea în executare a hotărârii arbitrale Micula/România. În cuprinsul acesteia, se menţionează că punerea în executare a hotărârii arbitrale ar echivala cu acordarea unui ajutor de stat nou, incompatibil cu dreptul Uniunii Europene în materia ajutorului de stat.

“După pronunţarea hotărârii arbitrale, România, prin Ministerul Finanţelor Publice, a executat integral hotărârea arbitrală, fără ca acest lucru să presupună că renunţă la susţinerea argumentelor sale din acţiunea în anulare a hotărârii arbitrale pronunţată în dosarul nr. ARB/05/20”, arată comunicatul.

Comisia Europeană (CE) a lansat, în luna iunie, proceduri de infrigement împotriva a cinci state, printre care România şi Suedia, solicitându-le să renunţe la tratatul bilateral de investiţii care încalcă acquis-ul comunitar, tratat care a permis fraţilor Micula să dea România în judecată la Curtea de Arbitraj de la Washington. Comisia a informat că va organiza o întâlnire cu statele membre, la începutul lunii octombrie, pentru a le oferi asistenţă în procesul de eliminare a tratatelor bilaterale.

CE a avertizat că tratatele bilaterale intra-UE asigură drepturi pe baze bilaterale doar pentru investitorii din anumite state membre, ceea ce contravine deciziei CJUE, potrivit căreia discriminarea pe bază de naţionalitate este incompatibilă cu legislaţia naţională.

Fraţii Ioan şi Viorel Micula, proprietarii European Food, au câştigat, în decembrie 2013, la Curtea de Arbitraj de la Washington, un proces intentat statului român în urma sistării programului de facilităţi fiscale ei urmând să primească circa 376 milioane lei, plus penalităţi.

CE a informat autorităţile române, la 31 ianuarie 2014, că orice plată de despăgubiri ar constitui un nou ajutor de stat şi trebuie comunicată Comisiei. În februarie 2014, autorităţile române au informat CE că au plătit parţial despăgubirea prin compensarea daunelor cu taxele datorate de unul dintre reclamanţi, respectiv European Food SA. Suma compensată este în valoare de 337,492 milioane lei (76 milioane euro). România a solicitat atunci clarificări Comisiei despre posibilitatea de a plăti diferenţa unei persoane fizice (fraţilor Micula sau oricărei alte persoane fizice desemnate).

Comisia a avertizat la 1 aprilie a.c. că ar putea emite un ordin de suspendare a plăţii despăgubirilor, pentru a se asigura că nu vor fi acordate noi ajutoare de stat. Comisia a informat România, în 26 mai 2014, că a decis emiterea ordinului de suspendare, obligând România să suspende orice acţiune care ar putea duce la plata restului depăgubirilor, întrucât ar reprezenta ajutor ilegal de stat, până la o decizie finală a compatibilităţii acelui ajutor de stat cu piaţa internă.

Curtea de Apel Bucureşti a dispus în 25 februarie 2015, printr-o decizie definitivă, suspendarea executării silite a deciziei Curţii de Arbitraj de la Washington potrivit căreia fraţii Micula, proprietarii European Food, trebuie să primească despăgubiri de la statul român.

Procesul a fost deschis în anul 2005 la ICSID, Curtea de Arbitraj de pe lânga Banca Mondială, cea mai înaltă instanţă judecătorească pentru litigiile economice.

Fraţii Ioan şi Viorel Micula, care au şi cetăţenie suedeză, au susţinut că statul român nu şi-a respectat angajamentele referitoare la protecţia reciprocă a investiţiilor cuprinse în acordul bilateral dintre Suedia şi România, semnat în 2002, când România nu era încă membru UE. Din partea României, documentul a fost semnat de ministrul Industriilor, Dan Ioan Popescu.

Printr-o hotărâre arbitrală pronunţată în decembrie 2013 s-a constatat că, prin retragerea, în 2005, a unei scheme de încurajare a investiţiilor, cu patru ani înainte de expirarea sa prevăzută pentru 2009, România a încălcat un tratat bilateral de investiţii dintre România şi Suedia. Instanţa de arbitraj a obligat România să îi despăgubească pe reclamanţi, doi investitori cu cetăţenie suedeză, pentru că aceştia nu au beneficiat în întregime de schemă, se arată în comunicatul Comisiei.

La 1 februarie 1993, România a semnat Acordul european care instituie o asociere între România, pe de o parte, şi Comunităţile Europene şi statele sale membre, pe de altă parte. În temeiul acestui acord, România a fost obligată să respecte normele privind ajutoarele de stat chiar înainte de aderarea sa la UE.

În 1998, România a instituit o schemă de ajutoare de stat pentru a atrage investiţii în regiunile defavorizate asigurând, printre alte avantaje, reduceri fiscale şi scutiri sau restituiri de taxe vamale la materiile prime. Schema trebuia să rămână în vigoare timp de 10 ani de la data la care o regiune era desemnată în mod oficial ca defavorizată. Ca parte a procesului de aderare la UE şi în vederea alinierii schemelor de ajutoare de stat incompatibile la normele UE privind ajutoarele de stat, România a anulat schema în cauză în 2005, deoarece stimulentele oferite în cadrul schemei au fost considerate ajutor pentru funcţionare incompatibil.

România, prin Ministerul Finanţelor Publice, a introdus în anul 2014 o acţiune în anularea hotărârii arbitrale din 11 decembrie 2013. Conform practicii ICSID (International Centre for Settlement of Investment Disputes), decizia asupra acţiunii în anulare va putea fi luată cel mai devreme către sfârşitul anului 2015 şi primul trimestru al anului 2016.

Eurocontrol este organizaţia europeană pentru siguranţa nevigaţiei aeriene care încasează, în numele unei persoane juridice din România – ROMATSA, sume pentru serviciile de navigaţie aeriană prestate transportatorilor aerieni în spaţiul aerian al României.

ROMATSA a avut anul trecut venituri de 804,16 milioane de lei, în creştere de la 753,9 milioane de lei în anul precedent. Regia a obţinut un profit de 41,87 milioane de lei, comparativ cu 17,9 milioane de lei în 2013.

 

One thought on “O noua incercare a fratilor Micula de a-si recupera banii de la stat, un caz, care, odata castigat va deveni un precedent ce-ar putea face ordine in relatiile firmelor cu statul, direct sau actionar

  1. Pingback: Ce au in comun fratii Micula si grupul american Apple, o sanctiune fiscala retroactiva, la primii de milioane la americani de miliarde de euro | experiente in afaceri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

14 − = 7