Oslo merge mai departe

Mulțumită promovării direcționate și a sprijinului guvernamental, Norvegia este un exemplu în domeniul mobilității electrice. Dar nici aici nu este totul perfect.

Este uimitor cât de repede te poți obișnuit cu peisajul și vei înceta să mai numeri fiecare automobil de pe stradă: Tesla, Tesla, Tesla, Leaf, Zoe, Leaf, i3, i3, E-Golf. Doar Think – un model de mini-mașină electrică concepută în 1990 în Norvegia – nu se regăsește prin peisajul urban din Oslo. Producția a fost sistată în anul 2011. În afară de ea toate mărcile sunt prezente. Iar stațiile de încărcare sunt prezente pe aproape fiecare stradă importantă.

Astfel arată viitorul care și-l dorește și mediul politic de la Berlin pentru traficul din interiorul orașelor. Pentru susținătorii electrificării rapide a mobilității, Norvegia este un exemplu și un caz ideal, despre cum se poate face trecerea de la motor cu ardere internă la unul electric.

Christina Bu, laudă proiectele scandinave cu un zâmbet slab, spunând că Norvegia nu are nici un producător propriu de automobile. Secretarul general al Asociației Norvegiene pentru Electromobilitate este lobista și reprezentanta șoferilor de mașini electrice, ce deține un număr record de 40.000 de membri într-o singură uniune. Politicienii lor au înțeles deja de ani de zile că cererea va putea fi dezvoltată doar prin subvenții guvernamentale și municipale.

Cine vrea să cumpere o mașină electrică în Norvegia, acolo unde există disponibile chiar și câteva modele diferite pe bază de hidrogen, nu mai trebuie să achite taxa pe valoare adăugată, în valoare de 25% din prețul automobilului. Această promoție s-a aplicat și pentru 80% din toate hibridele plug-in vândute deja în Norvegia. Iar limuzina scumpă Tesla S este mai ieftină, în urma promoției oferite de Ministerul Finanțelor, decât un BMW convențional din seria 5, adică aproximativ 75.000 de euro.

Din anul 2010 numărul automobilelor electrice din țară s-a majorat la 110.000, subliniază Bu. Ceea ce reprezintă patru procente din toate automobilele din Norvegia. Dar scandinavii iubesc și ei SUV-uri și modele combi, de aceea ei își doresc ca producătorii să scoată pe piață mai multe modele din aceste segmente.

Norvegia are însă obiective ambițioase. Din anul 2025 există planuri să nu se mai înmatriculeze nici un fel de automobile cu vehicule convenționale. În același timp subvențiile vor fi reduse treptat, pentru că proiectul “Norvegiei Electrice” costă pentru guvern o sumă de câteva sute de milioane de euro, iar prin fluctuațiile de pe piața de energie, țara a pierdut în ultimii ani venituri importante din vânzarea gazelor naturale și petrol. Pe de altă parte Norvegia își produce 95% din necesarul de energie prin utilizarea de hidrocentrale.

Mai este de lucru, spune Christina Bu, care promovează dezvoltarea unei rețele pentru întreaga țară. În prezent există 850 de stații de încărcare rapidă. Obiectivul este un supercharger la fiecare 100 de mașini electrice. Ideal ar fi ca pe viitor să existe o furnizare optimă a anergiei prin încărcătoare de 150 de kW.

http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-05/elektroauto-norwegen-foerderung-elektromobilitaet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

− 1 = 2