Milioane de oameni vizitează anual parcurile naționale din SUA. Dar distracția costă mulți bani, iar Washingtonul este puternic îndatorat. Astfel că parcurile se deschid pentru companii private. Se va numi oare în curând: “Yellowstone, sponsored by Pepsi”?
Aproape oricine a auzit măcar o dată de Yellowstone, Yosemite, Grand Canyon sau Everglades – în fiecare an parcurile naționale din SUA atrag milioane de vizitatori. Dar întreținerea atracțiilor naturale costă miliarde de dolari din banii plătitorilor de taxe, iar în ciuda acestor cheltuieli enorme mai sunt necesare investiții în renovare și infrastructură în multe din parcuri. La aniversarea a 100 de ani de la înființarea National Park Service (NPS), există numeroase discuții și controverse privind acoperirea necesarului de finanțare.
Operatorii văd parcurile lor ca și un motor de conjunctură și ar dori să atragă mai multe fonduri de la Washington. Dar bugetul de stat este strâmtorat. De aceea Washingtonul vrea să atragă noi fluxuri de finanțare și se îndreaptă către sectorul privat. Dar o astfel de atitudine atrage controverse. “Yosemite, sponsorizat de Starbucks”? întreabă provocator editorii de la Washington Post.
Există temeri că obiectivele naturale pot trece în proprietatea sau controlul total al companiilor private ca urmare a unor astfel de parteneriate. Theresa Pierno, administrator al National Parks Conservation Association (NPCA) acuză că finanțările sunt insuficiente de ani de zile, declarându-se pentru protecția parcurilor naționale americane. În ciuda importanței lor de neprețuit, de a păstra și povesti generațiilor viitoare istoria Statelor Unite, parcurile sunt forțate să utilizeze mai puține resurse. Pierno estimează investițiile necesare pentru reparații și renovare la circa 12 miliarde de dolari.
Parrcurile naționale sunt o întreprindere-mamut, lucru subliniat de directorul NPS Jonathan Jarvis la negocierile bugetare ce au avut loc în luna iunie. Serviciul este responsabil pentru administrarea a peste 400 de parcuri naționale, dintre care 59 sunt parcuri naturale protejate, cu peste 84 de hectare de teren fiecare. În comparație, luate împreună însumează o suprafață de 340.000 de kilometri pătrați, deci o suprafață mai mare decât a Italiei, de la obiectivele turistice din Parcul Național Acadia, din statul federal american Maine, pe coasta de est, la minunile naturale din teritoriile americane Samoa în Pacificul de Sud.
Parcurile nu se pot finanța singure din banii de intrări și donații. Pentru anul fiscal curent, care a început în octombrie 2015, serviciul a primit peste 3 miliarde de dolari de la bugetul de stat american, având un total de 22.000 de angajați. Jarvis se străduiește să compare suma, spunând politicienilor de la Washington că bugetul acestui serviciu este la nivelul unui oraș precum Austin. Din punct de vedere al numărului de locuitori, acesta este al patrulea oraș din statul Texas.