Profitând de încălzirea globală, Rusia dezvoltă ruta maritimă din Oceanul Arctic

Rusia a făcut un pas major în cucerirea Arcticii și în deschiderea unei rute maritime arctice, ridicând de la zero un oraș și o industrie gigantică a gazelor naturale în peninsula siberiană Yamal, unul dintre cele mai neospitaliere și inaccesibile locuri ale planetei, scrie marți într-un comentariu agenția EFE.

Orașul-port Sabetta și uzina de lichefiere a gazelor naturale Yamal LNG — inaugurată săptămâna trecută de președintele Vladimir Putin — au fost construite pe unul dintre cele mai mari zăcăminte de gaze din lume, pe țărmul Oceanului Arctic.

Însă probabil câștigul major al acestui ambițios proiect este impulsionarea unei noi rute maritime prin zona arctică, o alternativă la ruta tradițională prin Canalul Suez și care în perspectivă poate revoluționa transportul mondial de mărfuri.

Încălzirea globală a redus considerabil grosimea calotei de gheață care acoperă extinsul litoral arctic al Rusiei și a permis, cu ajutorul spărgătoarelor de gheață, deschiderea unei rute maritime cu o treime mai scurtă decât cea prin Suez, în cazul transporturilor către Extremul Orient și chiar și mai scurtă din nordul Rusiei către vestul Europei. ‘Chiar în prezent ruta maritimă arctică poate fi folosită șase sau șapte luni pe ani’, a spus Putin la ceremonia de inaugurare a Yamal LNG.

De altfel, peste 95% din cantitatea de gaze naturale lichefiate ce vor fi produse începând din 2019 la uzina de la Sabetta a fost deja contractată de clienți din regiunea Asia-Pacific, un motiv în plus pentru ca Rusia să grăbească planurile de construcție a unui spărgător de gheață revoluționar care să facă ruta arctică navigabilă tot anul.

În prezent, spărgătoarele de gheață rusești pot naviga pe tot parcursul anului dinspre Sabetta numai către vest, întrucât de la Marea Kara către est ghețurile sunt mai groase, fiind nevoie de spărgătoare de gheață capabile să străpungă calote de circa 4 metri, față de 2,1 metri cât pot cele din prezent.

Vicepremierul rus Dmitri Rogozin a declarat că Rusia are nevoie de cel puțin trei astfel spărgătoare de gheață și a promis că va asigura în buget finanțarea acestui proiect în cadrul programului de dezvoltare a Arcticii.

Potrivit unor experți, în condițiile scăderii progresive a calotei de gheață ca urmare a încălzirii globale, la orizontul anului 2040 Oceanul Arctic ar putea deveni complet navigabil în perioada verii, când nu ar mai fi nevoie de spărgătoare de gheață.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

− 1 = 5