Puterea de cumpărare este în România la o treime din media europeană

646x404-2

Cu o putere medie de cumpărare de 4.181 de euro, românii rămân pe locul 33 în clasamentul european al puterii de cumpărare, la fel ca în 2015, situându-se cu mult sub puterea medie de cumpărare, de 13.672 de euro pentru cele 42 de ţări europene analizate de GfK.

Venitul înregistrat de România reprezintă aproximativ o treime din media europeană. În comparaţie cu 2015, puterea nominală de cumpărare pe cap de locuitor a crescut cu aproape 12%.

Topul primelor zece ţări din Europa după puterea de cumpărare este condus de Liechtenstein, urmat de Elveţia, Luxemburg, Norvegia, Islanda, Danemarca, Austria, Suedia, Germania şi Marea Britanie. România se află pe locul 33 în clasamentul european, precedată de Ungaria, Turcia şi Muntenegru şi urmată de Bulgaria.

Bucureştenii au cea mai mare putere de cumpărare, de 6.288 de euro pe cap de locuitor, cu 50 de procente peste media pe ţară, valoare care plasează locuitorii capitalei la aproximativ acelaşi nivel cu locuitorii din Polonia (locul 29 în Europa). Următoarele judeţe sunt Timiş, Cluj, Ilfov, Braşov, Constanţa, Sibiu, Arad, Prahova şi Argeş. Judeţele aflate în top 10 sunt singurele cu o putere de cumpărare peste media naţională, toate celelalte 32 situându-se sub aceasta. Cel mai aproape de medie este judeţul Alba cu 4.129 de euro pe cap de locuitor, locul 11 în clasament.

Judeţul Vaslui ocupă ultimul loc între cele 42 de judeţe din România. Puterea de cumpărare a locuitorilor săi este de 3.054 de euro, cu 28% sub media pe ţară şi la aproximativ acelaşi nivel de venit disponibil cu locuitorii Serbiei sau Macedoniei (poziţia 35, respectiv 36 în Europa).

Europenii înregistrează o putere de cumpărare pe persoană în uşoară creştere în 2016, comparativ cu anul trecut. Venitul net disponibil al populaţiei variază substanţial între cele 42 de ţări analizate în studiul GfK. Cea mai mare putere medie de cumpărare este în Liechtenstein, Elveţia şi Luxemburg, în timp ce cea mai slabă se înregistrează în Belarus, Moldova şi Ucraina. Ucrainenii au doar a opta parte din puterea medie de cumpărare a locuitorilor Liechtenstein-ului, acestea fiind câteva dintre concluziile studiului “GfK Puterea de cumpărare în Europa 2016”.

Conform studiului, un total de aproximativ 9.180 miliarde de euro a fost suma disponibilă consumatorilor europeni în 2016 pentru cheltuieli şi economisire. Acest lucru corespunde unei puteri medii de cumpărare pe locuitor de 13.672 de euro pentru cele 42 de ţări analizate, ceea ce reprezintă o creştere nominală de aproximativ 0,3%. Creşterea scăzută a puterii de cumpărare medie la nivel european se datorează în principal efectelor cursului de schimb şi stagnării ratelor de creştere în unele dintre cele mai mari ţări. Cu toate acestea, multe ţări au rate de creştere de peste 5 procente, inclusiv Islanda, Bulgaria, România, Estonia, Cehia, Bosnia-Herţegovina, Croaţia, Malta, Slovacia, Luxemburg şi Letonia.

GfK este o companie specializată în studii de piaţă şi despre consumatori, cu peste 13.000 de experţi în cercetare, care oferă studii în mai mult de 100 de ţări.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

8 × = 80