Perioada sarbatorilor de iarna a confirmat ca, din cauza concurentei neloiale a hipermarketurilor, vanzarile micilor comercianti s-au diminuat.
“Aceasta perioada, a sarbatorilor, confirma temerea noastra, ca situatia comerciantilor mici si mijlocii devine, pe zi ce trece, tot mai grava. Desigur, nivelul vanzarilor a crescut si la ei, dar mult mai putin decat in alti ani. Aceasta situatie, pe care am sesizat-o tuturor autoritatilor, este cauzata de concurenta neloiala a hipermarketurilor amplasate in centrul oraselor (nu la periferie, asa cum este in toate tarile care inteleg sa-si apere si protejeze proprii comercianti). Nici marii furnizori nu au avut o atitudine mai corecta fata de micii comercianti. Au preferat tot hipermarketurile pentru produsele de promotie.
“In aceste conditii, oricat de mult patriotism ar avea cumparatorul, se va duce acolo unde este mai ieftin. Daca aceste locuri ar fi acolo unde trebuie, adica la cativa kilometri distanta de oras, cu siguranta cumparatorul ar lua in calcul timpul si costurile pe care le-ar suporta deplasandu-se acolo. Pentru a avea o imagine despre situatia critica, trebuie spus ca nu doar magazinele mici au avut vanzari foarte slabe, ci si cele care sunt de dimensiuni mai mari si care sunt sufocate, la figurat, dar si la propriu, de hipermarketuri, iar daca e sa raportam numarul de metri patrati de hipermarket/cap de locuitor, Oradea este primul intre orasele din afara capitalei unde acest indicator e depasit de 4 ori fata de norma nationala.
ANCMMR acuza autoritatile locale care au dat autorizatii de construire pentru hipermarketuri exact in proximitatea magazinelor care functioneaza de zeci de ani in anumite locuri. Pentru aceste autoritati nu a mai contat nimic, nici viitorii someri pe care-i genereaza inchiderea magazinelor autohtone, nici calitatea si provenienta marfurilor din hipermarketuri, nici faptul ca la bugetul local incaseaza doar spuza de pe placinta.
Ei au dorit sa fie amabili cu reprezentantii investitorilor straini. Nici presa nu are o contributie benefica pentru comertul autohton. In afara reclamelor platite, se fac stiri pozitive, publicitate mascata, hipermarketurilor. Am auzit, de exemplu, o stire potrivit careia cheltuielile pentru sarbatori scad la jumatate daca se fac cumparaturile din hipermarketuri si nu de la producatorii autohtoni. Patriotismul declarativ, cu fluturarea de steaguri, nu valoreaza nimic daca nu intelegem ca primul gest de patriotism inseamna incurajarea economiei autohtone”, spune secretarul executiv al ANCMMR.
Micii comercianti au avut cumparatorii lor fideli – cei care trec zilnic pragul micilor magazine, care, pe langa cumpararea celor necesare, simt nevoia sa schimbe o vorba buna. Asa cum am spus, micii comercianti fac negot din vocatie: ei stiu ce doreste cumparatorul si mai stiu ca daca omul este trist, are nevoie de o vorba buna, iar daca este vesel simte nevoia sa-si impartaseasca bucuria.
——————————————————————————————————————————————–
……Un orb intra intr-un magazin tinand un caine de lant.
Inauntru, incepe sa invarta lantul cu cainele prin tot magazinul.
Vanzatoarea, ingrozita:
– Domnule, ce doriti, ati patit ceva?
La care orbul:
– Nu nimic, doar ma uitam.
——————————————————————————————————————————————–
BONUS…Cum bagi 4 elefanti intr-o dacie verde?
– 2 in fata, 2 in spate!
cum iti dai seama ca 4 elefanti sunt intr-un supermarket?
– dupa dacia verde parcata in apropiere!
——————————————————————————————————————————————–