Suedia testează un nou tip de autostradă electrică

Într-o mișcare care va fi probabil pe placul tuturor care au avut în copilărie mașini de curse teleghidate (slot cars), Administrația Suedeză a Transporturilor a deschis un tronson de 2 kilometri de drum electrificat care funcționează în același mod. Proiectul, numit eRoadArlanda, implică integrarea șinelor electrice în suprafața drumului pentru a alimenta vehiculele electrice printr-un braț de contact care atârnă sub mașină.

Dacă vehiculele electrice vor deveni vreodată răspândite, infrastructura din jurul lor trebuie să fie cât mai convenabilă pentru șoferi. Stațiile de încărcare devin tot mai comune și mai avansate și am văzut și alte propuneri pentru sisteme care ar putea alimenta vehiculele din mers, precum benzi de încărcare wireless sau autostrăzi electrice cu cabluri aeriene, ca la troilebuze.

În cadrul proiectului eRoadArlanda, electricitatea de la două șine paralele integrate în șosea este condusă către automobile printr-un braț atașat sub mașină. Acest lucru poate suna restrictiv, dar brațul este retractabil și conectat la senzori care îi spun să se extindă doar când este deasupra șinelor. Dacă mașina trebuie să depășească sau să iasă de pe drum, brațul se retrage și atunci vehiculul extrage electricitate din baterie.

Electrificarea drumurilor pare o idee periculoasă, dar tehnologia a fost dezvoltată împreună cu câteva măsuri care au rolul de a proteja oamenii și posibil animalele care trec peste ele. Șinele de la suprafață sunt împământate pentru a preveni șocurile, în timp ce conductorul în sine este amplasat la adâncime. Chiar și acolo doar porțiuni scurte sunt alimentate la un moment dat, numai când un vehicul trece peste ele. Pentru a fi electrocutat, ar trebui ca un om să stea întins pe șosea, încercând să infigă o furculiță între două terminale, caz în care pericolul mai mare ar fi mașinile care vin în viteză spre el.

Ploaia se pare că nu va reprezenta o problemă. Sisteme de scurgere vor fi amplasate de-a lungul șinelor, iar brațul de contact a fost conceput astfel încât să dea la o parte apa din calea sa, la fel și în cazul pietrișului, a pietrelor sau altor obstacole mici. Distanța dintre șine este de asemenea prea mică pentru a crea probleme roților de bicicletă sau motocicletă.

După câțiva ani de testare pe un circuit închis, proiectul se mută acum pe drumuri publice. Tronsonul de test cu o lungime de 2 km este desfășurat între terminalul de marfă de la aeroportul Stockholm Arlanda și site-ul logistic Rosersberg, fiind utilizat de un camion modificat de la PostNord. Dacă totul merge bine, Administrația Suedeză a Transporturilor are planuri pentru a extinde proiectul pe scară largă pe autostrăzile suedeze. Potrivit grupului eRoadArlanda, electrificarea tuturor șoselelor din Suedia, care au o lungime totală de 20.000 de kilometri, ar costa circa 9,5 miliarde de euro, dar costurile ar fi recuperate în termen de trei ani.

https://newatlas.com/eroadarlanda-sweden-electric-highway/54197/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 × 10 =