TAGEDIA AVIATICA

Snapshot 2014-01-21 08-33-15Tragedie aviatica, doi morti si cinci raniti. Filmul evenimentelor si marile semne de intrebare in accidentul care a dus la moartea celor plecati sa salveze vieti

 

 09.21 Copilotul avionului implicat in accidentul de luni, din judetul Cluj, le-a povestit medicilor ca pilotul Adrian Iovan s-a apropiat prea mult de sol in incercarea de a dezgheta aeronava. Inainte de a fi transportat la spital, copilotul le-a povestit medicilor ce s-a intamplat la bordul avionului cu cateva minute inaintea dezastrului. Varianta este confirmata si de presedintele Romatsa, Aleodor Francu, care a declarat ca Adrian Iovan a cerut permisiunea sa coboare aparatul de zbor la 2.100 de metri, o altitudine mai mica decat cea normala, potrivit B1 Tv.

Potrivit copilotului avionului, la un moment dat a inceput sa se formeze gheata pe aripile avionului, s-a incercat degivrarea, insa avionul a pierdut din altitudine si a iesit din plafonul de ceata. In secunda urmatoare s-a vasut un varf de brad, iar de acolo a inceput caderea.

Presedintele Romatsa, Aleodor Francu, a declarat ca pilotul a coborat la 2.100 de metri, o altitudine mai mica decat cea normala. “In legatura cu colegul Iovan, a inceput o cobarare pentru ca exista acest fenomen de givraj in zona. A mers la o zona unde avea si o vizibilitate mai buna si o temperatura mai ridicata. Ultima discutie a fost coborarea in sistem vizual. Conditiile meteo erau de asa natura ca putea sa apara givrajul. Ultima data a cerut un nivel de 8000 de picioare”, a declarat Francu.

Specialistii spun ca exista doua operatiuni de dezghetare a unei aeronave. Prima are loc inainte de delocare, iar cea de-a doua in timpul zborului. “Aeronava este prevazuta cu sisteme de indepartare a ghetii, in zonele sensibile, adica bordurile de atac sau zonele de prim contact a aripilor, a supraf portante cu fileurile de aer. Cu siguranta un avion care pleaca cu gheata la bord pana nu ajunge in aer plat nu va scapa de acea gheata”, a afirmat pilotul Sergiu Habago.

 08.30 Doi oameni, pilotul Adrian Iovan si o studenta la Medicina, au murit dupa ce un avion de mici dimensiuni de tipul Britten-Norman Islander BN 2 a cazut, in imprejurari neelucidate inca. Victimele au fost gasite de un padurar, la circa sase ore dupa ce unul dintre pasageri a sunat la 112 pentru a anunta accidentul. Copilotul este in stare critica. La momentul anuntarii accidentului, toti pasagerii erau in viata.Aeronava transporta o echipa de medici la Oradea, de unde ar fi urmat sa preia organele unei donatoare aflate in moarte cerebrala.In urma tragicului accident, raman o serie de intrebari si marturiile victimelor. Pro TV scrie ca un avion Piper Cheyenne de generatia a III-a, in valoare de un milion de euro, sta in hangare. In timp ce asteptau sa fie gasiti de echipele de salvare, doua dintre victime au incercat inclusiv sa faca un foc, dupa cum a povestit doctorul Irinel Popescu.Din peisajul zilei au lipsit cu totul ministrii Sanatatii, Eugen Nicolaescu, si cel al Internelor, Radu Stroe.

Avionul, care apartine Agentiei Nationale de Transplant, decolase de pe Aeroportul Baneasa din Bucuresti si se indrepta spre Oradea, unde medicii urmau sa participe la o operatie de transplant.

Cum au fost gasite victimele

Secretarul comunei Horea, Cornel Olar, a declarat, citat de agentia Mediafax, ca avionul a fost gasit cu ajutorul padurarilor, care au tras focuri de arma astfel incat sa fie auziti de raniti, iar acestia sa ii ghideze spre locul unde se aflau.

Secretarul comunei Horea, Cornel Olar, a declarat ca pentru gasirea ranitilor au fost mobilizati peste 300 de localnici din comuna Horea, in special padurari si oameni care cunosc padurile din zona.

El a explicat ca a pastrat legatura telefonic cu ranitii, iar padurarii au tras focuri de arma astfel incat sa fie auziti de acestia si ghidati, dupa apropierea sunetului, in zona in care se afla avionul.

El a spus ca zona este greu accesibila si ca nu se putea ajunge cu masina, pentru ca terenul este inghetat.

Marturiile victimelor, relatate de persoanele cu care au stat de vorba:


Medicul Valentin Calu de la Spitalul Elias,
 ranit in accidentul aviatic a sunat-o, imediat dupa prabusire, pe directoarea medicala a unitatii, Dana Safta, careia i-a spus “Ne-am prabusit. Sunt intins pe pamant si abia respir”, iar ulterior a facut un foc, pentru a se incalzi (agentia Mediafax).

“M-a sunat prima oara la 16.34. Mi-a spus: ‘Ne-am prabusit. Sunt intins pe pamant si abia respir’. Ulterior, mi-a relatat ca, dupa ce a constatat ca se poate misca, colegul meu a dat foc obiectelor din bagajul sau – papuci, halat, after-shave -, pentru a se putea incalzi”, a povestit Dana Safta.

Directorul medical al Spitalului Elias a mai spus ca a vorbit cu Valentin Calu si dupa ce acesta si ceilalti raniti din avion au fost gasiti de echipele de salvare.

“Cum te simti acum?”, a intrebat dr. Safta.

“Putin cam tavalit”, a raspuns Calu.

Victor Zota, de la Agentia Nationala de Transplant, 

  • “Am tinut legatura cu doctorul Zamfir la 10 minute dupa ce a picat avionul, la fel si cu colegul de la Elias, care a vorbit cu colegii si cu medicii de acolo.
  • Este absolut inimaginabil ca in anul 2014, dupa ce s-au investit milioane de euro in aceasta situatie de identificare a pacientilor, oamenilor accidentati, cu GPS, dupa 7 ore sa nu se stie, sa ii scoata doi padurari ca pe vremea lui Vlad Tepes.
  • Nu stiu ce ati simtit dumneavoastra, ca nu il cunoasteti pe Radu Zamfir si nu sunteti prieteni si colegi cu oamenii de acolo. Ei sunt colegii si prietenii mei. Cu ei fac transplanturi de ani de zile.
  • Stateam si vorbeam cu Radu Zamfir la telefon si imi spunea “domnul doctor MOR, MOR, probabil ca asta este ultimul apel la care va raspund”. Si in acelasi timp mi se spunea ca au fost identificati pe o raza de 6 kilometri patrati.”

Medic din Oradea, care se afla in aeronava, citat de Gandul.info

  • “A incercat sa degivreze, a pierdut altitudine si ne-am prabusit”.

Irinel Popescu, pentru Digi 24:

  • “Daca nu sunt gasiti in urmatoarele doua-trei ore e posibil ca niciunul dintre ei sa nu mai fie gasit in viata (…) Sunt in frig, singuri in padure si nu inteleg de ce nu sunt gasiti, pentru ca s-a vorbit cu ei la telefon, prin GPS se poate gasi orice telefon, mi-e greu sa cred ca de sase ore nu sunt gasiti”

Marile semne de intrebare:

1. De ce se foloseste un avion de tip vechi pentru acest tip de operatiuni, in conditiile in care televiziunea Pro TV scrie ca in hangar sta un aparat de zbor performant si ultra-rapid, utilat pentru transporturi umanitare.

Aeronava americana a fost cumparata, potrivit Pro TV, prin contributia publica a romanilor care au directionat 2 la suta din impozitul pe venit catre Fundatia Smurd. Avionul a fost folosita pana in prezent exclusiv de echipajele SMURD pentru transportul pacientilor, dar secretarul de stat Raed Arafat afirmase in iulie anul trecut ca acest avion va sta si la dispozitia echipelor de prelevare.

Aeronava Britten Norman Islander are 45 de ani de functionare, potrivit Pro TV.

2. De ce cautarea victimelor a durat atat de mult? Din informatiile existente, patru dintre pasageri au avut telefoane mobile deschise dupa momentul accidentului, dar nici unul nu a putut fi localizat. Un elicopter SMURD care plecase in cautarea supravietuitorilor a fost nevoit sa-si intrerupa misiunea, din cauza cetii.

Site-ul DCNews scrie ca unul dintre pasageri a incercat, in zadar, sa-si activeze sistemul GPS de pe telefonul mobil, care ar fi permis localizarea exacta.

Potrivit sursei citate, Serviciul de Telecomunicatii Speciale nu a putut identifica locul accidentului in baza telefonului mobil deoarece in zonele cu populatie redusa celulele de telefonie mobila sunt amplasate la distante foarte mari, acoperind 600-700 kilometri patrati.

In plus, transponder-ul avionului nu poate fi receptionat decat daca aeronava se afla la o altitudine de peste 1.000 de metri deasupra solului. Din acest motiv ROMATSA nu a putut determina pozitia exacta a avionului, precizeaza DCNews.ro.

3. Cum au gestionat autoritatile aceasta situatie de criza? S-a constituit o celula de criza? Daca da, la ce nivel de subordonare?

4. De ce a tacut ministrul Santatatii, Eugen Nicolaescu? Dar ministrul de Interne, Radu Stroe? Cei doi au avut interventii foarte scurte, primul pentru a anunta ca de comunicare se ocupa Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta, iar cel de-al doilea pentru a preciza ca pentru localizarea locului accidentului s-a lucrat cu STS Cluj.

In afara de ministrul Apararii, Mircea Dusa, care a spus ca institutia pe care o conduce va pune la dispozitie tehnica necesara pentru ajutorarea ranitilor, dar autoritatile nu au solicitat sprijin militar, in conditiile in care ar fi destul de greu de trimis o aeronava la fata locului, avand in vedere conditiile meteo nefavorabile, singurul demnitar care a vorbit despre accident a fost premierul Victor Ponta, in timp ce acorda un interviu pentru B1 TV.

“Problema a fost in primul rand de localizare. Din fericire, unul dintre pasagerii raniti avea un telefon mobil si pe baza telefonului mobil s-a reusit cu aproximatie identificarea zonei”, a spus Ponta, in studioul B1 TV.

Ulterior, primul ministru, tot in direct, a anuntat ca victimele au fost gasite.

Filmul evenimentelor (agentia Mediafax):

00:28 SMURD: Copilotul avionului, in stare critica. Trei medici, in stare medie spre grava
23:58 Studenta aflata in avionul care ar fi aterizat fortat a murit
23:30 Padurarii au tras focuri de arma ca sa fie auziti de ranitii din avion si ghidati
23:30 Specialisti din Institutul National de Criminalistica, trimisi la locul accidentului aviatic
22:57 ISU Alba: Una dintre victimele accidentului aviatic a murit. Este vorba de pilotul Adrian Iovan
22:50 Seful Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta (IGSU), Ion Burlui, a declarat, luni seara, ca una dintre victimele din avionul care a aterizat fortat este incarcerata, o alta are picioarele rupte, iar o a treia, fracturi la maini.
22:35 Un echipaj al SMURD Cluj incearca resuscitarea unei persoane grav ranite in accidentul aviatic
22:27 O echipa de la Salvamont Bihor a ajuns la locul unde au fost gasite victimele accidentului aviatic
22:03 Toate cele sapte victime din avion sunt in viata. Doua, in stare grava
21:25 Ponta: Ranitii din accidentul aviatic au fost gasiti
21:00 Zota: Doi dintre raniti si-au pierdut cunostinta
20:45 Victimele accidentului, cautate de pompieri, politisti, jandarmi si salvamontisti
19:55  La operatiunile de cautare a victimelor participa si aproximativ 200 de localnici
19:34 Sef Salvamont Vladeasa: In zona unde se afla victimele accidentului aviatic zapada este pana la brau
18:40 Director Romatsa: Stim exact coordonatele aeronavei, dar este foarte greu de ajuns la victime
18:35 Toate cele sapte persoane din avionul care a aterizat fortat au fracturi si rani – surse medicale
18:25  Echipele de interventie nu pot gasi medicii si echipajul din avion
17:35: Elicopterul de la SMURD Mures s-a retras din zona accidentului aviatic, din cauza cetii
17:25: Avionul a fost localizat in zona localitatii Fantanele din Cluj
17:20  Seful IGSU:Toate persoanele din avion, in viata, medicul care a sunat la 112 a acordat primul ajutor
16:45 Avionul de mici dimensiuni s-a prabusit in apropierea localitatii Belis, in judetul Cluj, intr-o zona montana.

-preluare int hn-

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

9 + 1 =