Criza motoarelor diesel devine temă de campanie electorală, candidații cer cote de automobile electrice și interdicții de circulație pentru cele clasice. Dar politica rutieră este modelată cel mai ușor prin argumente de ordin economic.
Cota de automobile electrice, interdicții de circulație pentru cele diesel, renunțarea obligatorie la motorul cu ardere internă, aproape în fiecare zi politicienii anunță cerințe tot mai dure. Obiectivul principal a acestor măsuri este unul clar și de necontestat: un trafic rutier curat, în care omul să afecteze cât mai puțin mediul înconjurător. Dar în loc să se interzică motoarele diesel și să se promoveze cele electrice, o politică rutieră inteligentă acționează din punct de vedere tehnologic. Astfel, pe lângă poluarea aerului, trebuie să se ia în considerare și alte efecte negative, precum zgomotul, congestionarea traficului și utilizarea terenurilor. În caz contrar, există riscul ca problemele să fie amânate sau soluțiile lor să fie prea scumpe.
Interdicțiile de rulare pentru motoarele diesel ar trebui să îmbunătățească semnificativ calitatea aerului din marile orașe. Arderea de combustibil produce o cantitate mare de noxe. Acestea pun în pericol sănătatea populației și în special a celor care suferă de astm sau alte afecțiuni respiratorii. Dar nu motorul diesel în sine este problema. Problema este reprezentată de străzi supraaglomerate și un trafic greoi, care conduce la concentrații mult prea mari de noxe în aglomerările urbane. Există și soluții care nu presupun eliminarea completă a unei singure tehnologii.
Un mijloc eficient în soluționarea aglomerării urbane este o taxă de acces în interiorul orașelor. Conducătorii auto trebuie în acest caz să plătească pentru a putea utiliza șoselele. Acest lucru îi va stimula pe mulți șoferi să lase mașina acasă. Volumul traficului poate fi apoi reglat prin cuantumul acestei taxe. Cu cât va fi mai mult de plătit, cu atât mai mulți oameni vor alege să lase acasă mașina în favoarea autobuzului, metroului sau bicicletei. Astfel se va rezolva și problema aglomerației și blocajelor de trafic, nu doar cea a calității aerului. Orașe mari precum Singapore, Londra sau Stockholm utilizează de ani de zile astfel de practici, cu succes. Noi tehnologii din domeniul informației ar putea ajuta de asemenea la proiectarea unei taxe urbane în funcție de venit, pentru a putea avea efectul dorit.
http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-08/verkehrspolitik-diesel-skandal-fahrverbote-wahlkampf-technologie