Un program Google învinge un campion la Go

GoComputerele devin din ce în ce mai inteligente: în cazul șahului marii maeștri nu mai au de multă vreme vreo șansă în fața acestora. Acum a venit și vremea jocului de Go, joc strategic extrem de complex, să prezinte înfrângerea unui jucător de clasă mondială în fața unui adversar electronic.

Este o piatră de hotar în dezvoltarea inteligenței artificiale: un software de la Google a învins campionul european, Fan Hui, în anticul joc asiatic Go. Toate cele cinci partide jucate au fost câștigate de computer.

Regulile la Go sunt simple. Ambii jucători plasează alternativ pietre albe și pietre negre pe o tablă de joc, urmărind să controleze o suprafață cât mai mare. Go este o provocare mult mai mare pentru un program computerizat decât șahul. Pentru că în acest joc originar din China trebuiesc analizate mult mai multe mutări posibile. Numărul configurațiilor de pe tablă este mai mare decât numărul de atomi prezenți în univers, scrie cercetătorul Gooogle, Demis Hassabis, pe blogul companiei.

În anii 1990 computerele puteau bate deja jucătorii umani în jocuri de societate cum ar fi tablele. Pașii exponențiali efectuați în direcția dezvoltării inteligenței artificiale și-a atins vârful, atunci când în anul 1997 computerul IBM Deep Blue a învins într-o partidă cu campionul mondial Garri Kasparov.

A durat cu toate acestea încă alți 20 de ani pentru ca un computer să poată învinge un jucător profesionist de Go. Jocul este extrem de complex și se bazează, spre deosebire de șah, foarte mult pe intuiție. Dacă întrebi un jucător de Go cu experiență, de ce a făcut o anumită mișcare, atunci este foarte posibil să îți răspundă: “pentru că așa am simțit”, mai adaugă Hassabis.

http://www.n-tv.de/wirtschaft/Google-Software-besiegt-Go-Champion-article16873451.html

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 − 9 =