UPDATE Senatul a adoptat legea RCA

rca

Senatul a adoptat, marți, propunerea de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule.

Plenul a aprobat raportul de admitere cu amendamente întocmit de Comisia pentru buget cu 73 de voturi ‘pentru’, opt voturi ‘împotrivă’ și 13 abțineri.

Propunerea de lege este inițiată de senatorii PSD Viorel Arcaș, Leonardo Badea, Marius Bota, Eugen Teodorovici și senatorul UDMR Vegh Alexandru, are un caracter ordinar, iar Senatul a adoptat-o, în calitate de primă Cameră sesizată, cu 74 de voturi ‘pentru’, cinci voturi ‘împotrivă’ și opt abțineri.

Președintele Comisiei pentru buget, Viorel Arcaș, a declarat că nu exista până acum un cadru legislativ care să reglementeze contractul RCA iar principalele modificări vizează introducerea tarifului de referință și înființarea unei societăți cu capital de stat care să asigure piața concurențială. Sarcina stabilirii tarifului de referință pentru RCA revine ASF, iar toate firmele asigurătoare sunt nevoite să îl respecte.

“Principala modificare este acel tarif de referință, de acolo urmează mai multe modificări, modul cum se stabilește tariful, sarcina dată ASF de a stabili un tarif de referință care duce la limitarea creșterilor la tariful RCA. A doua (modificare — n.r.) este o sarcină dată Guvernului de a se ocupa într-un anumit termen de înființarea unei societăți sau crearea unei activități în cadrul societăților de stat — cum este Eximbank — ca să încheie asemenea asigurări. Intrând pe piață, concurența va fi alta. Bineînțeles cu asigurarea unui profit sau chiar fără profit, dar acoperirea costurilor, pentru că nu trebuie să facă societățile de stat profit, trebuie să asigure bunăstarea populației. Oricum, se ajunge la un mediu concurențial mult mai sănătos. La ora actuală nu avem decât niște operatori privați care sunt cam toți străini, statul nu are”, a afirmat Arcaș.

Potrivit raportului comisiei, tariful de referință se calculează pe baza daunei medii determinate trimestrial și comunicate public de către ASF, statistic, pentru fiecare categorie de vehicul în parte, pe baza plăților efective de daune achitate de către companiile de asigurări RCA din piață și raportate la frecvența statistică a producerii evenimentelor pe categoria segmentelor de vehicule.

“În calculul tarifului de primă, asiguratorii RCA pot folosi numai criterii de risc, indicii de încărcare, coeficienți de majorare și/sau corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor fundamentate statistic, asigurându-se în acest fel o proporționalitate între tarifele practicate în perioade succesive și evoluția daunalității pe segmentul respectiv de asigurați. Cheltuielile administrative și de vânzare ale poliței de asigurare, incluse în tariful de primă, nu pot depăși cumulat 25% din tariful rezultat”, se arată într-unul din amendamentele aduse legii și asumat de Senat.

De asemenea, pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asiguratorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite în ultimii cinci ani pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat.

Legea propune, totodată, eliminarea criteriului vârstei în calcularea prețului contractului, precum și faptul că numai cei care părăsesc teritoriul României sunt obligați să plătească cartea verde.

Asigurarea RCA va putea fi încheiată integral sau în rate, pe o perioadă cuprinsă între o lună și un an, iar service-urile care refuză repararea unei mașini asigurate riscă să își piardă licența. Și asiguratorii care nu vor plăti în termenul legal vor avea de suferit, inclusiv prin posibilitatea de a-și pierde licența.

Potrivit raportului comisiei, inițiativa legislativă mai cuprinde și dispoziții referitoare la modul de soluționare și de stabilire a despăgubirii, plata acesteia, termenul de plată, desemnarea și atribuțiile reprezentantului de despăgubiri, “prevederi care în prezent sunt reglementate prin legislația secundară emisă de ASF”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

+ 46 = 54